رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با ایسنا، جزئیات ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در پایه هفتم را تبیین و اظهار کرد: با توجه به مفاد سند تحول بنیادین و اهدافی که برای دوره ابتدایی مبنی بر محور بودن جریان تربیت در کلیه فعالیتهای آموزشوپرورش مشخص شده، در شورای عالی آموزشوپرورش تصمیم گرفته شد در دوره ابتدایی مجالی را فراهم کنیم که این جریان مهم تحتالشعاع هیچ امر دیگری قرار نگیرد.
حكيمزاده افزود: بنابراين قرار شد کلیه عواملی که باعث میشوند تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی تغییر جهت دهد و به یکسری آزمونهای تستی تقلیل یابد و محورهای اساسی یاد شده از جمله مهارتآموزی، شاداببودن و نشاط داشتن دانشآموزان به دست فراموشی سپرده شود را مورد توجه جدی قرار داده و بر آنها تمرکز کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم اثرات مخربی روی دوره ابتدایی داشت و یکی از مطالبههاي جدی خانوادهها این بود زیرا با توجه به رقابت ناسالمی که شکل گرفته بود، پروسه بسیار استرسزایی بود و هزینههای بسیاری نیز در برداشت. در این میان خانوادههایی که متمکن بودند میتوانستند وارد کلاسهای خاص شوند که زمینه سودجویی برخی موسسهها را فراهم کرده بود. از سوی دیگر خانوادههایی که شرایط مالی نداشتند برچسب عدم توانمندی و باهوش نبودن به فرزندشان میخورد که به لحاظ تربیتی آسیبرسان بود.
او با تاکید بر اینکه بازگرداندن نشاط به دوران کودکی و محور قرار دادن تربیت ۷.۵ میلیون دانشآموز ابتدایی از مزایای خوب این مصوبه است و اگر بگوییم فرزندان ما از این غول استرسزای آزمون ورودی رها شدند، سخنی به گزاف نگفتهایم، ادامه داد: امروز میتوانیم خوشحال باشیم یکی از مهمترین و ارزشمندترین تصمیمهاي گرفته شده که میتواند مقدمات اجرایی شدن سند تحول را به شکل صددرصدی در دوره ابتدایی فراهم کند و جا دارد به معلمان ابتدایی، دانشآموزان و خانوادهها برای ایجاد چنین فرصت ارزشمندی تبریک بگوییم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد پس از اتخاذ این تصمیم گفت: با توجه به اینکه دیگر آزمونی برگزار نمیکنیم، دیگر ورودی به پایه هفتم در این مدارس نخواهیم داشت و دانشآموزان در آزمون دوره دوم شرکت میکنند لذا تمرکز برای شناسایی و جذب و دادن فرصت به این دانشآموزان منوط به زمانی میشود که سنشان بیشتر شده باشد.
حکیمزاده، ارزشیابی توصیفی را مغایر با برگزاری آزمون در پایه هفتم دانست و گفت: امیدواریم روی ابزارهای خوب در دوره دوم برای شناسایی استعدادها هم کار شود و بچه ها صرفا بر اساس یکسری مهارتهای ریاضی برچسب تیزهوش بودن و یا نبودن نخورند. با حذف آزمون ورودی تربیت جانی دوباره در دوره ابتدایی میگیرد و فشاری که به خانواده ها وارد میشد، از بین میرود.
او اضافه کرد: اکنون آنها که در دوره اول پذیرش شدند درسشان را ادامه میدهند و وارد دوره دوم میشوند، اما برای سال تحصیلی آینده پذیرش جدید در دوره اول متوسطه نخواهیم داشت.