به گزارش مهر، علیرضا سرکاکی در حاشیه همایش مغز و شناخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دوران هشتساله جنگ تحمیلی استرس زیادی به مردم خوزستان وارد شد و در این شرایط اصلاً امکان یادگیری برای دانشآموزان و دانشجویان ما وجود نداشت و آنها تحت تأثیر منفی جنگ قرار گرفتند.
وی افزود: گرمای شدید و بیسابقه در تابستان و خشكسالی هم آثار منفی خاص خود را بر سطح یادگیری در جمعیت دانشآموزان و دانشجویان خوزستان داشتهاند و اینها مشکلاتی نیستند که یکشبه حل شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: گرمای شدید و طاقتفرسای خوزستان و استرسهای ناشی از آن بر عملکرد مغز، قلب، عروق و کلیه تأثیر منفی میگذارد.
سرکاکی گفت: پارسال به خاطر ریزگردها و قطعی برق مدارس خوزستان به طور میانگین دو روز تعطیل بود و این روی یادگیری دانشآموزان تأثیر منفی گذاشت.
وی ادامه داد: طوفانهای ریزگرد در استان ما ماهانه حداقل دو بار اتفاق میافتد و اثرات نامطلوبی بر مغز، عملکردهای آن و سیستم قلب و عروق انسان میگذارد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در تحقیقات محققان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تأثیر منفی و مخرب ریزگردها بر قلب و عروق انسان کاملاً مشخص شده است.
سرکاکی اضافه کرد: در کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی که هفته قبل در چابهار برگزار شد؛ سمپوزیوم تأثیر ریزگردها بر سیستمهای بیولوژیک بدن توسط ما ایجاد شد.
وی عنوان کرد: تیم تحقیقاتی ما، تأثیر ریزگردها را بر یادگیری، حافظه، افسردگی و اضطراب و فعالیتهای حرکتی مطالعه کردیم.
به گفته عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ریزگردها به راحتی سد خونی و مغزی را تخریب و از این طریق وارد مغز میشوند و در آنجا التهاب و استرس اکسیداتیو ایجاد و یادگیری و شناخت را به طور کامل مختل میکنند.
سرکاکی در پایان یادآور شد: طبق تحقیقات من و همکارانم، ریزگردها آثار مخرب و نگرانکنندهای دارد و به شکلی بیسابقه باعث افسردگی و اضطراب در خوزستان شده است.