همشهری‌آنلاین: کتاب "توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات" با مقدمه سید محمدخاتمی و تالیف دکتر سید احمد معتمدی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد

این کتاب در فصل‌های "مقدمه‌ای بر توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعلت در ایران" ، "الگوی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران"، "اصلاح ساختار و خصوصی سازی"، "ضرورت های توسعه شبکه تلفن همراه"، "توسعه تلفن همراه در جهان"، "اقدام‌های زیر بنایی بهره بردار اول تلفن همراه "، "بهره بردار دوم تلفن همراه" و "نتیجه اقدام ها و توسعه آینده" گزارشی مستند و مستدل در رابطه با اقدامات دولت گذشته در عرصه تلفن همراه ارائه کرده است.

سید محمدخاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:
"ارتباطات در زندگی انسان که موجودی اجتماعی است نقش بی همتا دارد و ایران که در یکی از حساس ترین نقاط راهبردی – جغرافیایی کره زمین قرار گرفته است؛از دیر باز کانون ارتباط باختر و خاور و شمال و جنوب عالم بوده است و همین امر در ایجاد و پویایی تمدن و فرهنگ ایران تاثیر فراوان داشته است. اگر دیروز ایران گذرگاه مهم جاده ابریشم بود، امروز نیز می توان و باید آنرا به قالب تبادل اطلاعات در بزرگراه الکترونیک تبدیل کرد.نظر به اهمیت این بخش،ایجاد و تقویت زیر ساخت های اطلاعات و ارتباطات از آغاز وجه همت دو دولت اصلاحات قرار گرفت و خدا را سپاسگزارم که در این زمینه کامیابی اندک نبود. تشکیل شورای عالی اطلاع رسانی و طراحی و ایجاد برنامه توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران(تکفا) که اولین برنامه جامع و ملی کشور برای به کارگیری اطلاعات ارتباطات در همه عرصه های اقتصادی،اجتماعی،علمی،فرهنگی و اجرایی بود،عزم جدی دولت را برای ایجاد زیر بناهای لازم در این بخش حیاتی نشان داد. گرچه در چنین اقدام هایی آثار خود را در میان مدت و دراز مدت آشکار می سازد ولی قبل از پایان کار دولت هشتم نیز شاهد بسیاری از ثمرات شیرین این جهت گیری ها بوده‌ایم. بدون تردید اگر آنگونه که در برنامه 4 توسعه پیش بینی و زمینه سازی شد عمل شود در آینده بیش از پیش شاهد آثار و نتایج این سرمایه گذاریها و تحولات گسترده و پر دامنه اجتماعی،فرهنگی،علمی و اقتصادی کشور خواهیم بود.

چه شایسته است که سایر همکاران عزیز در دیگر بخش ها که هر کدام منشا آثار و خدمات ارزنده بوده اند نیز این روش نیکو را پیش گیرند و با عرضه آثار علمی و مستند زمینه داوری امروز و فردا را نسبت به خدمات خود فراهم آورند.

دکتر سید احمد معتمدی، استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر و وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات این کتاب را به همکاران خود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت های تابعه در بخش پست و مخابرات تقدیم کرده و توسعه این بخش را مرهون همت آنان دانسته است.

این کتاب توسط مرکز نشر فرهنگی رجاء در 217 صفحه و با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 3500 تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.