رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خواستار توجه به جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی در طرح‌های عمرانی دانشگاه آزاد شد.

عبدالله جاسبی در همایش سراسری معاونان عمرانی، مدیران کل و رؤسای ادارات امور فنی و عمرانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح‌های ساختمانی رقم‌های بالایی دارند و وسوسه ‌برانگیزند به همین دلیل برخی را به وادی انحراف و رشوه می‌کشانند.

هر چند که دانشگاه آزاد مراقبت می‌کند که سوءاستفاده‌هایی صورت نپذیرد اما گاهی با دیدن برخی موارد مجبور می‌شویم از مراجع امنیتی و انتظامی برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها کمک بگیریم.

وی درباره موارد سوء‌استفاده افزود: یکی از مواردی که در آن سوءاستفاده‌هایی دیده می‌شود‌، خرید زمین از اشخاص ‌‌و  نقل و انتقال این زمین‌ها  است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: گاهی نیز دیده شده است که قبل از پایان کار تمام پول پیمانکار داده شده است یا مبلغی بیش از قرارداد پرداخت شده است که این نوع پرداخت یا به‌دلیل زد و بند یا بی‌اطلاعی مسئولان دست‌اندرکار است.

وی با بیان اینکه پرداخت‌ها به پیمانکاران باید بر اساس ضوابط صورت گیرد، افزود: تضمین‌های لازم باید از پیمانکاران گرفته شود تا مشکل خاصی پیش نیاید.

جاسبی گفت: بر اساس مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد ارزش املاک و اموال دانشگاه باید تبیین شود که این مسئولیت بر عهده اداره حسابرسی دانشگاه است که تعداد زمین‌های دارای سند و بی‌سند دانشگاه را مشخص کند.

وی با تأکید بر این که بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه آزاد اسلامی سند دار نبودن برخی از زمین‌هاست، افزود: در حال حاضر 7/34 درصد از اراضی دانشگاه آزاد دارای سند قطعی و 3/65 درصد اراضی بدون سند قطعی هستند.

جاسبی با بیان اینکه همزمان با ساختمان‌سازی باید مسئله تغییر کاربری زمین‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: زمین به‌عنوان یک مسئله مهم در امر ساخت و ساز باید از لحاظ اسناد مالکیت، تغییر کاربری، بررسی آب‌های زیرزمینی، ‌زلزله و گسل‌ها و شرایط آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که سرعت در ساخت و سازها به نفع دانشگاه است، گفت: با توجه به این‌که منابع مالی اجازه نمی‌دهد طرح‌های عمرانی متعدد را به سرعت دنبال کنید بنابراین باید از منابع بانکی حداکثر استفاده را کنید.

جاسبی با تأکید بر این که در ساخت و سازها نباید زمان را از دست داد، افزود: امروز باید تمامی امکانات برای دانشجویان فراهم باشد.

وی با تأکید بر ساخت طرح‌ها و ساختمان‌ها در حداقل 4 طبقه گفت: ساخت ساختمان‌های 2 یا 3 طبقه قابل قبول نیست. جاسبی تأکید کرد‌: تا پایان سال 90 باید سرانه فضای آموزشی و رفاهی دانشجویان حداقل به 10 متر مربع برسد.

تفویض اختیار به مناطق دانشگاهی

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی از تفویض اختیار به مناطق دانشگاهی تا سقف یک میلیارد تومان برای هزینه‌های عمرانی خبر داد.

غلامعلی شهرکی در یازدهمین همایش سراسری معاونان عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افزایش حق فنی کارشناسان عمرانی تا سقف 3 میلیون ریال گفت: تا سقف 100 هزار تومان افزایش از اختیارات واحدها، تا 150 هزار تومان از اختیارات رئیس مناطق، تا سقف 220 هزار تومان از اختیارات حوزه معاونت عمرانی سازمان و بین 220 تا 300هزار تومان افزایش از اختیارات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است.