همشهری آنلاین: سند فاز پنجم همکاری مشترک برنامه عمران ملل متحد، سازمان حفاظت محیط زیست و حمایت دولت ژاپن تحت عنوان پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، در مراسم امضای این سند، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را نتیجه مدیریت نامناسب منابع آبی حوضه آبریز، سدسازی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی دانست و در ادامه از دولت ژاپن برای همکاری‌های صورت گرفته تاکنون، تشکر کرد.

وی همچنین از تمرکز پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی روی مسایل اجتماعی و تلاش برای جلب مشارکت مردم برای احیای دریاچه به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این پروژه یاد کرد و ادامه داد: انجام اینگونه اقدامات کاری بسیار سخت و نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار است.

کلانتری همچنین ابراز داشت: دولت ایران تمایل بسیاری به تلاش برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و جلب حمایت‌های مالی ملی و بین‌المللی برای این منظور دارد.

در ابتدای مراسم، حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست نسبت به نتایج مثبت پروژه و همچنین ادامه همکاری با دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه ابراز خرسندی کرد.

وی گفت: از میان 3000 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکنون 110 روستا تحت پوشش پروژه قرار گرفته و امیدواریم ادامه همکاری میان دولت ژاپن و ایران موجبات احیای دریاچه ارومیه را فراهم آورد.

همچنین ابوالفضل آبشت، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ضمن ارائه گزارش نتایج و دستاوردهای اجرای فازهای پیشین پروژه از اجرای موفقیت‌آمیز و نتایج مثبت حاصل شده از اقدامات صورت گرفته در فازهای پیشین این پروژه ابراز خرسندی کرد و گفت: ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و جلب مشارکت جوامع محلی در راستای احیای دریاچه ارومیه یکی از اهداف مهم این پروژه است و بیش از 11000 نفر از جوامع محلی و کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اجرای این پروژه همکاری داشته‌اند.

وی افزود: خروجی‌های این پروژه نیز نتیجه همکاری بین بخشی میان نهادهای مختلف ملی و بین‌المللی از جمله دولت ژاپن، برنامه عمران ملل متحد، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، آب منطقه‌ای، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی بوده است.

در ادامه هیرویاسو کوبایاشی، سفیر دولت ژاپن در ایران نیز ضمن اشاره به شروع همکاری بین دولت ایران و دولت ژاپن در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه بعد از مذاکره رئیس جمهور و نخست وزیر کشور ژاپن در سال 2013، افزود: بازدیدهای صورت گرفته از روستاهای پایلوت پروژه در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، نشان می‌دهد که پروژه طی چهار سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و قرار است تعداد روستاها در فاز پنجم این همکاری از 110 به 130 افزایش یابد.

پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی بر اساس تعاملات متقابل انجام شده بین دولت ایران و ژاپن برای همکاری در زمینه‌های محیط زیستی و همچنین به دلیل شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، از سال 2014 آغاز شد.

ارتقای سطح اطلاعات و درک جوامع محلی از نقش مهمی که در استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه دارند، گسترش کشاورزی پایدار در 130 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه با هدف کاهش مصرف آب و نهاده‌های شیمیایی و بسیج اجتماعی به منظور انجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی اهداف این پروژه است.

این پروژه با اختصاص بودجه 4 میلیون دلار توسط دولت ژاپن در چهار سال گذشته اجرا شده است.

این مراسم با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست، سفیر دولت ژاپن، نماینده مقیم موقت برنامه عمران ملل متحد در ایران، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران کل ادارات محیط زیست و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان غربی در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.