همشهری‌آنلاین: مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش، شرایط استفاده از تبصره یا تک ماده برای دانش‌آموزان را تشریح کرد.

عباس سلطانیان، مديركل دفتر آموزش دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مطابق تبصره ۲ ماده ۸۲ آیین‌نامه آموزش دوره دوم متوسطه، اگر دانش‌آموزی در امتحانات خردادماه نمره قبولی کسب نکند و نمره‌اش ۷  یا بیشتر باشد، می‌تواند از شرایط تبصره استفاده کند.

عباس سلطانيان افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۸۲ آئین‌نامه آموزش دوره دوم متوسطه روزانه، این طرح فرصتی مناسب برای دانش‌آموزانی است که در ایام امتحانات بنا بر عللی چون بیماری شرایط مناسبی برای امتحان دادن نداشته و مطابق ضوابط برای آن‌ها تبصره صادر شده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش توضیحات بیشتری در این‌باره ارائه و اظهار کرد: در پی استقرار نظام آموزشی جدید، در سال جاری پایه سوم دبیرستان در کشور نداریم و سال آینده پایه دوازدهم مستقر می‌شود. بر این اساس دانش‌آموزانی که سال آینده وارد پایه دوازدهم می‌شوند یا دانش‌آموزانی که در سیستم ما تا سال سوم را گذرانده‌اند و چند درس را قبول نشده‌اند، می‌توانند با استفاده از تبصره ۲ ماده ۸۲ فارغالتحصیل شوند.

سلطانیان ادامه داد: طبق آیین‌نامه اگر دانش‌آموزی هنگام فارغ‌التحصیلی در سال آخر، در چهار عنوان درسی نمره ۷ به بالا داشته باشد از نظر سیستمی شرایط فارغ التحصیلی را پیدا می‌کند. اما نکته اینجاست که از این چهار عنوان درس باید حداکثر دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی باشد که می‌تواند مربوط به پایه دهم، یازدهم و یا دوازدهم باشد. البته امتحانات نهایی از سال آینده در پایه دوازدهم برگزار می‌شوند و آن دو درس نهایی حتما مربوط به سال دوازدهم است، اما دروس غیرنهایی می‌تواند از پایه دهم و یازدهم هم باقی مانده باشد. دانش‌آموز دارای این شرایط می‌تواند با قانون "تک ماده" فارغ التحصیل شود.

او در پاسخ به این‌که اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره استفاده کند و مایل باشد در امتحانات شهریور ماه شرکت کند و نمره‌اش را ارتقا دهد باید چه کند؟ گفت: در آیین نامه پیش‌بینی شده که ولی دانش‌آموز می‌تواند مراجعه کند و درخواست کتبی بدهد تا دانش‌آموز در امتحان شهریور شرکت کند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر نمره دانش‌آموز در شهریور بالاتر شد، جایگزین می‌شود و دانش‌آموز از این مزیت استفاده می‌کند، اما اگر نمره‌اش پایین‌تر شد، همان نمره قبلی که در سیستم داشت برایش منظور می‌شود.

برچسب‌ها