کامران محمدی: طبق اعلام گذشته، دومین جشنواره شعر فجر 11 بهمن ماه در مشهد افتتاح می‌شود، اما زمان برگزاری مراسم اختتامیه تا پنجشنبه، دوم اسفند به تأخیر افتاده است

ظاهراً مسئولان جشنواره امسال با تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قصد کرده‌اند جشنواره را به شکل آبرومندتری برگزار کنند. محمدحسین صفارهرندی با اعتماد به نفس  در این باره می‌گوید: «صبر کنید جشنواره‌ شعر فجر برگزار شود، بعد تفاوت آن‌ را با دوره‌ اول ارزیابی کنید.»

وزیر ارشاد در گفت‌وگو با ایسنا که در یکی دو ماه اخیر اخباری درباره نامشخص بودن سرنوشت جشنواره امسال مخابره کرده بود، می‌افزاید: «تعجب می‌کنم از برخی حرف‌ها که مطرح می‌شد؛ سرنوشت جشنواره مشخص نیست؛ برگزار نمی‌شود و... این‌ها ناشی از سو‌ءتفاهم‌هایی بود که برای کسانی به‌وجود آمده بود. البته یک دلیل آن هم این بود که مسئولیت شعر در وزارتخانه از معاونت هنری به معاونت فرهنگی منتقل شد. شاید به این اعتبار، مقداری سوء‌تفاهم بین برخی از مسئولان مرتبط هم وجود داشت.»

ظاهراً مقصود اصلی صفار هرندی از سوء تفاهم میان مسئولان، اظهارات معاون فرهنگی خود بوده‌است که پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا با تردید از برگزاری جشنواره دوم سخن گفته بود.

با این حال، حالا دبیر جشنواره دوم که معلوم است پشتش حسابی به حمایت‌های شخص وزیر گرم است، هر روز با اعتماد بیشتری از جشنواره امسال حرف می‌زند: «مراسم افتتاحیه روز پنجشنبه 11‌بهمن ماه در شهر مشهد و به احتمال قوی در سالن نور - واقع در خیابان سناباد (آبکوه سابق) - خواهد بود. در واقع با این مراسم، جشنواره به صورت سراسری در 30‌استان کشور آغاز می‌شود که پس از انتخاب 6 برگزیده از 6 رشته - که قبلاً اعلام شده‌اند - و اهدای جوایز به آنان، یک شاعر برگزیده نیز از هر استان مشخص و به دبیرخانه جشنواره در تهران معرفی می‌شود. علاوه بر این فرد، نام یک شاعر جوان هم به دبیرخانه کشوری جشنواره معرفی می‌شود.»

محمود اکرامی‌فر در گفت‌وگو با مهر ادامه می‌دهد: «ما تقریباً دو ماه تا اختتامیه جشنواره وقت داریم و با توجه به اینکه اطلاع رسانی درباره آن توسط افراد مختلف چندین بار انجام شده، نسبت به برگزاری مناسب، صحیح و بهتر آن بسیار امیدواریم. با  وجود این، خود را نسبت به دادن فراخوان سراسری برای جشنواره متعهد می‌دانیم و هفته آینده این فراخوان اعلام می‌شود.»

جایزه‌های جوان

اما نکته جالب‌تر، جوایز امسال است که به گفته اکرامی‌فر 30 تا 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ضمن آن که برای شاعران جوان بی‌کتاب هم جایزه متفاوت و جالبی در نظر گرفته شده است: «در جلسه چندی پیش شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر که با حضور محسن پرویز (معاون فرهنگی ارشاد) برگزار شد، تصمیم گرفته شد شعرهای این شاعران جوان که از هر استان به دبیرخانه معرفی می‌شوند، در یک کتاب با شمارگان بالا و حداقل دو، سه برابر شمارگان فعلی کتب شعر - که معمولاً 1000 نسخه است - منتشر و حق التالیف مناسبی نیز به وی داده شود. هماهنگی لازم برای این کار با وزارت ارشاد انجام شده است.»

البته این جایزه، پیش‌شرط جالبی نیز دارد: «تمامی شاعرانی که مایل به شرکت در جشنواره هستند باید کتاب شعرهای چاپ شده یا دفترهای شعری شان را که به چاپ نرسیده - اما در حجم یک کتاب است - به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. توضیح اینکه آثار یک شاعر با یک، دو یا سه شعری که به جشنواره می‌فرستد مورد داوری قرار نمی‌گیرد و باید آثار زیادی - به اندازه حجم یک کتاب - ارسال کند.»