همشهری آنلاین-سپیده بهکام: امروز چهارشنبه 22 شهریور 85 در بورس تهران 98 میلیون سهم به ارزش 350 میلیارد ریال بین سهامداران دست به دست شد. در این روز سهام 154 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

بالا و پایین بازار
قیمت هر سهم 29 شرکت بورس از جمله داروسازی سبحان، سموم علف‌کش، شاهد، سرمایه‌گذاری مسکن و تکنوتاز امروز دو درصد افزایش پیدا کرد.

در این روز سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، نفت بهران، تاید واتر،‌ تامین ماسه، معادن منگنز، کمباین‌سازی، آهنگری تراکتور و سرمایه‌گذاری ساختمان از جمله شرکت‌هایی بودند که قیمت سهام آنها دو درصد رشد کرد.

همچنین امروز هر سهم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، لوله سدید،‌ پیاذر، نیرومحرکه، معدنی دماوند، سرمایه‌گذاری بانک ملی، آذر آب، قند ثابت خراسان، موتوژن، فارسیت درود، لیزینگ ایران و سامان‌گستر اصفهان دو درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت سهام 5 شرکت الکتریک خودرو شرق، سرماآفرین، گلتاش، کابل باختر و کنتورسازی نیز با 2درصد افت مواجه شد.

صف‌های عرضه و تقاضا
پتروشیمی اراک امروز در جریان معاملات بورس تهران بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد. در این روز 581 دستور خرید برای 5/5 میلیون سهم این شرکت به ارزش 60 میلیارد ریال صادر شد.

همچنین دو هزار و 228 نفر امروز برای خرید 22 میلیون سهم سرمایه‌گذاری بازنشستگی به ارزش 45 میلیارد ریال به کارگزاری‌ها مراجعه کردند. حجم تقاضای سرمایه‌گذاری شاهد امروز به 10 میلیون سهم به ارزش 44 میلیارد ریال رسید.

 در این روز پس از سه شرکت یادشده بیشترین دستور خریدها برای سهام پتروشیمی اصفهان، تراکتورسازی ایران، پتروشیمی خارک، معدنی املاح، چادرملو، گل گهر و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات صادر شد.

از سوی دیگر یک‌هزار و 898 نفر در جریان داد و ستدهای امروز بورس تهران 7 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش 28 میلیارد ریال را به فروش گذاشتند. 724 نفر هم 5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری بهمن به ارزش 5 میلیارد ریال را عرضه کردند.

طی معاملات امروز 354 دستور فروش برای 7/1 میلیون سهم لیزینگ صنعت و معدن به ارزش 3 میلیارد ریال صادر شد.

34 نفر نیز در این روز در صف خرید 102 هزار سهم سیمان دورود به ارزش 5/2 میلیارد ریال ایستادند.
شرکت‌های سیمان شمال، رایان سایپا، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر، ایران ترانسفو هم از جمله شرکت‌هایی بودند که امروز پس از شرکت‌های یاد شده بیشترین دستور فروش برای سهام آنها صادر شد.

نوسان شاخص‌ها
شاخص کل قیمت‌ سهام امروز چهار شنبه 22 شهریور در نتیجه معاملات 4 شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگی، سرمایه‌گذاری بانک ملی، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری مسکن به سیر صعودی خود ادامه داد.

این شاخص در آخرین روز معاملات خود در هفته جاری 31 واحد دیگر افزایش یافت و به 9 هزارو 361 واحد رسید.

در این روز شاخص عملکرد تالار اصلی 35 واحد رشد کرد و به 9هزار و 138 واحد رسید. شاخص عملکرد تالار فرعی هم با 6/13 واحد افزایش خود را به رقم 9 هزار و 426 واحد نزدیک کرد.

شاخص صنعت در نتیجه معاملات امروز بورس تهران 26 واحد مثبت خورد و روی رقم 7هزار و 482 واحد متوقف شد. شاخص واسطه‌گری‌های مالی نیز امروز را با 17 واحد افزایش به پایان رساند و به رقم 17 هزار و 473 واحد رسید.

معامله عمده
سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری شاهد و لاستیک دنا در جریان معاملات امروز بورس تهران به صورت عمده عرضه شد.

در این روز 10 میلیون سهم معادل 4/2 درصد از کل سهام سرمایه‌گذاری شاهد توسط موسسه اندوخته شاهد به فروش گذاشته‌ شد.

این سهام به صورت نقد ویکجا با نرخ پایه هر سهم 4هزار و 250 ریال عرضه شد. همچنین 5/6 میلیون سهم معادل 11/3 درصد از سهام لاستیک دنا به صورت یکجا و نقد امروز توسط خانم اعظم عمادالدین در بورس به فروش رسید. این سهام با نرخ پایه 5هزار و 930 ریال عرضه شد.