دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - سپیده بهکام: امروز دوشنبه 13 شهریور در بورس تهران تعداد 65 میلیون سهم به ارزش 182 میلیارد ریال بین سهامداران دست به دست شد.

بالا و پایین بازار
قیمت سهام 31 شرکت طی معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران با افزایش دودرصدی قیمت مواجه شد. بر این اساس مواد اولیه داروپخش، هپکو، سرمایه‌گذاری شاهد، املاح معدنی، آذرآب، آهنگری تراکتور، پتروشیمی آبادان، توکا فولاد، کمباین سازی، توس گستر و کارخانجات داروپخش امروز توانستند سقف دودرصدی قیمت را پر کنند. همچنین قیمت هر سهم سموم علف‌کش، تراکتور‌سازی، پاکسان، زامیاد، جابرابن حیان، سامان‌گستر اصفهان، سرمایه‌گذاری بازنشستگی، ساختمان اصفهان و تکین کو امروز دو درصد بالاتر رفت.


دوده صنعتی و کابل باختر هم دو شرکتی بودند که امروز با افت دو درصدی قیمت مواجه شدند.
در جریان داد و ستدهای امروز  بورس تهران نماد 20 شرکت پس از برگزاری مجامع عادی سالانه و یا اعلام تعدیل درآمد هر سهم باز شد.

 بر این اساس سهامداران بورس تهران از امروز داد و ستد سهام شرکت‌های سایپا، صدرا، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، نگین طبس، لبنیات پاک، کاشی اصفهان، تکنو‌تار، قند تربت جام، لیزینگ ایران، شهد ایران، داده‌پردازی و مقره‌سازی را از سر گرفتند. همچنین امروز شرکت‌های کاربراتور  ایران، ورزیران، فرومولیبدن کرمان، گسترش خدمات کشاورزی، پیاذر،  تولی‌پرس، شکر و مجتمع‌های آبادگران به چرخه داد و ستدهای بورس بازگشتند.

صف‌های عرضه و تقاضا
ایران ارقام در جریان معاملات امروز بورس تهران بیشترین تقاضای خرید را از آن خود کرد به طوری که 595 دستور خرید برای 6 میلیون سهم این شرکت به ارزش 34 میلیارد ریال صادر شد. همچنین 362 نفر امروز برای خرید 3/3 میلیون سهم چادرملو به ارزش 32 میلیارد ریال صف کشیدند.

 در این روز حجم تقاضا برای سهام پتروشیمی اراک به 3/2 میلیون سهم به ارزش 5/24 میلیارد ریال رسید و یک هزار و 317 نفر هم برای 13 میلیون سهم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی برگه دستور خرید پر کردند. پتروشیمی خارک، پتروشیمی اصفهان، تراکتورسازی، سرمایه‌گذاری مسکن، ایران خودرو و گل‌گهر نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که امروز با حجم زیاد تقاضا روبرو شدند.

در کفه عرضه نیز دو هزار و 333 نفر برای فروش 6/8 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش 34 میلیارد ریال اقدام کردند. همچنین 595 نفر 3/4 میلیون سهم سرمایه‌گذاری بهمن به ارزش 4 میلیارد ریال را به فروش گذاشتند و 226 نفر نیز 4/1 میلیون سهم رایان سایپا به ارزش 3 میلیارد ریال را در بورس تهران عرضه کردند. پس از این شرکت‌ها دیروز بیشترین دستور فروش‌ها برای سهام ایران ترانسفو، لیزینگ صنعت و معدن، سیمان دورود و سیمان شمال صادر شد.

نوسان شاخص
شاخص کل قیمت سهام امروز دوشنبه 13 شهریور ماه در بورس تهران 74 واحد افت کرد و به 9 هزار و 265 واحد رسید.
در این روز شاخص عملکرد تالار اصلی 90 واحد و شاخص عملکرد تالار فرعی 16 واحد کاهش پیدا کردند و به ترتیب روی ارقام 9 هزار و 37 واحد و 9 هزار و 354 واحد متوقف شدند.

همچنین امروز شاخص صنعت که عملکرد شرکت‌های صنعتی حاضر در بورس را نشان می‌دهد با 51 واحد افت مواجه شد و به رقم 7 هزار و 404 واحد بازگشت. شاخص واسطه‌گری‌های مالی نیز طی معاملات امروز 331 واحد پایین آمد و عدد 17 هزار و 351 را برای خود به ثبت رساند.

دلایل افت امروز شاخص
افت 74 واحدی شاخص کل طی داد و ستدهای امروز ناشی از بازگشایی نماد 20 شرکت حاضر در بورس بود. بر این اساس تغییر قیمت شرکت‌ها پس از بازگشت به تالارهای مبادلات سهام و به دنبال برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود تاثیر زیادی بر روند افت شاخص‌ها داشت.

در این میان شرکت‌‌‌هایی که تغییر قیمت آنها بیشترین تاثیر را بر روی شاخص گذاشته‌اند به ترتیب سایپا، صدرا و سرمایه‌گذاری توسعه ملی بودند که به ترتیب 66، 27 و 14 واحد بر سیر نزولی شاخص تاثیر گذاشتند.

کد خبر 3489

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز