همشهری آنلاین: اصلاحیه قانون مربوط به حق مولف در پارلمان اروپا رای نیاورد و اجرایی شدن یکی از بحث برانگیزترین مصوبات اروپا متوقف شد.

نمایندگان پارلمان اروپا که مخالف این قانون بودند بدلیل قدرت بیشتری که دراختیار مولفان و هنرمندان قرار داده و از قدرت شرکت‌های ناشر و چند ملیتی بزرگ چون گوگل و آمازون و فیس بوک می‌کاست، به این قانون رای مخالف دادند.

هم چنین این نمایندگان تاکید داشتند که اجرای این قانون به محدودیت آزادی بیان و عقیده در اینترنت منجر خواهد شد و کاملا خلاف خواست و اصول اروپایی‌هاست. از سوی دیگر می‌توان گفت که لابی شرکت‌های چند ملیتی در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا نیز موفق عمل کردند و اکثریت نمایندگان را در راستای خواست خود قانع کردند.

طرح این اصلاحیه بیشتر از یکسال طول کشید و نزدیک به دو سال درباره آن مناظره و گفتگو در پارلمان و دیگر سازمان‌های اروپایی برگزار شد اما سرانجام بدلیل عدم رای موافق پارلمان، کمیسیون اروپا نمی‌تواند آن را اجرا کند.

به این ترتیب بسیاری از ناشران و مولفان کوچک‌تری که با ثبت استعدادها قصد داشتند حقوق بیشتری به دست بیاورند همچنان در مذاکره با ناشران بزرگی چون گوگل با مشکل مواجه خواهند شد.