همشهری آنلاین: منوچهر متکی آخرین مواضع ایران در خصوص همکاری با آژانس، رابطه با روسیه، قطعنامه علیه ایران، قرارداد مرزی با عراق، تعیین حدود دریای خزر را تشریح کرد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که شنبه شب (15 دی) دریک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود، درباره‌ مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، اظهار داشت: همکاری‌های ایران و آژانس با توجه به توافقاتی که بین طرفین شده، ادامه پیدا می‌کند و فکر می‌کنیم در فضای سازنده‌ای که ایجاد شده ارایه همکاری به نفع همه است.

وی ادامه داد: محورهای باقی مانده نیز در ادامه همکاری‌ها به پایان خوبی می‌رسد و لذا حمایت همه طرف‌ها و عدم اتخاذ هرگونه حرکتی که می‌تواند باعث بروز خدشه شود را توصیه می کنیم.

متکی با تاکید بر اینکه اظهارات سولانا بعد از دیدار جلیلی دارای مبنایی نبوده است،‌ افزود: از نظر ما ظرفیت لازم برای ادامه گفت‌وگوها وجود دارد و مخالفتی برای آن وجود ندارد و همان طوریکه همواره برای مذاکره اعلام آمادگی کرده‌ایم با همه طرف‌ها و کشورها آمادگی برای گفت‌وگو را داریم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به بحث صدور قطعنامه سوم علیه ایران، گفت: شروع همکاری های ایران با آژانس نتایج مثبتی در پی داشته است و در کنار آن گزارش 16 نهاد اطلاعاتی، باید عاملی باشد که طرف مقابل وارد فاز درستی شود.

وی ادامه داد: از ابتدا هیچ استدلالی برای ایجاد فشار به ایران وجود نداشت و هم اکنون استدلال‌های بی‌مبنای آنها نیز آشکار شده که مبنایی نداشته است. اگر در این بین نیز اقدامات غیر عاقلانه‌ای انجام دهند، پاسخ‌های آن را نیز دریافت می‌کنند.

قرارداد 1975، خدشه ناپذیر است

متکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق اظهار داشت: برای دور جدید این گفت‌وگوها با ارزیابی تحولات عراق و سه دور قبلی و طرح ایران در اجلاس استانبول، فکر می‌کنیم مساله عراق باید به صورت جدی‌تری دیده شود.

وی افزود: 5 سال است این بحران در بیخ گوش کشورهای همسایه عراق وجود دارد و بر این اساس ملاحظاتی را نسبت به دور جدید گفت‌وگوها داشتیم که مناسب‌ترین راه را نیز برای انتقال این ملاحظات خود مقامات عراقی می‌دانستیم، لذا هیئتی به عراق رفت. وی ادامه داد: تاریخی برای مذاکرات آتی تعیین نشده است.

متکی همچنین درباره‌ حضور منافقین در عراق نیز با تاکید بر مصوبه مجلس عراق مبنی بر اخراج این گروه از عراق گفت: مشکل اصلی، مشکل دولت عراق با آمریکاست که باید آمریکا با دولت عراق به طور منطقی همکاری کند تا این مشکل حل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این اینکه ایران از مواضع درست کشو‌ها و مقامات مختلف استقبال می‌کند در مورد اظهارات اخیر طالبانی در مورد قرارداد 1975 الجزایر، اظهار داشت: قرارداد 1975، خدشه ناپذیر است. اساس همه دولت‌ها دوستی‌هاست که در حوزه‌های مختلف بین دو کشور وجود داشته است.

متکی در ادامه ایجاد نقاط و معابر مرزی جدید و اقدامات حقوقی انجام شده در مورد تعیین نقاط صفر مرزی را تنها در چارچوب قرارداد 1975 الجزایر عنوان کرد.

وی ادامه داد: موضوع ما در این حقوق مشخص است و دوستان عراقی ما نیز بر این نکته تاکید کردند و این مبنای مشترکی برای همکاری‌ها است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: در سفر مالکی، برهم صالح و معاون حقوقی وزیر خارجه عراق،‌ تاکید شد که عراق نیازمند اروند رود برای بهره برداری بیشتر است. لذا نسبت به لایروبی و پاک کردن اروندرود تاکید کردند که ما نیز موافقت کردیم. لذا کمیته‌ای فنی برای این موضوع تعیین شد و فرمول تعریف شده‌ای در خصوص این مذاکرات وجود دارد.

متکی که در برنامه نگاه 1 سخن می‌گفت، با اشاره به مذاکرات آتی در مورد تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، این رژیم را شامل مجموعه‌ای از مسایل مربوط به دریای خزر عنوان کرد و افزود: تمام مسایل مربوط به دریا، رژیم حقوقی است که همکاری‌های اقتصادی امنیتی، محیط زیست از آن جمله است. رژیم حقوقی فقط تنها تحدید حدود نیست.

وی ادامه داد: در این چارچوب گفت‌وگوها با دو کشور همسایه در یک فضای صمیمانه ادامه دارد و پس از پایان رسیدن به اطلاع مردم می‌رسد.

متکی در ادامه اظهاراتش تاثیرات سفر پوتین به تهران را مرود بحث قرارداد و گفت: در بخش‌های مختلف اراده برای افزایش تعاملات با توجه به ظرفیت‌های جدید، قطعی است.

وی افزود: پوتین در دوران جدید مدیریت روسیه بسیار تاثیرگذار بوده و روسیه می‌رود که جایگاه بین‌المللی خود را پیدا کند و نگاه‌ها از بحث‌های امنیت به منافع متقابل تغییر پیدا کرده است.

به گفته وزیر امور خارجه، پوتین در این سفر شخصا قصد داشت تصویری از ایران به دست آورد که این تصویر مثبت را پوتین گرفت.

وی ادامه داد: پوتین تصویر خود را برای توسعه مناسبات گرفته است همانگونه که اراده سیاسی و تصمیم برای راه اندازی نیروگاه بوشهر در روسیه اتخاذ شده است.

به دوستان روسمان اعتماد داریم

متکی یادآور شد: همانگونه که قبل از آمدن سوخت نیروگاه بوشهر اشاره کردم، اعتماد به دوستان روسمان برای راه اندازی نیروگاه را داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تردیدها و مهمترین نتایج اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر خاطر نشان کرد: بیانیه‌ها و تصمیم سازی‌های اعلام شده از جمله نتایج آن می‌باشد این اجلاس دو سال قبل در ترکمنستان برگزار شد، اما بی‌نتیجه بود، زیرا بر روی بیانیه اجلاس تفاهم نشد.

متکی در ادامه امضای قرارداد احداث راه آهن بین ایران، قزاقستان و ترکمنستان و سامان‌دهی مسیر انتقال انرژی را از جمله نتایج اجلاس خزر و همکاری 5 کشور در زیر ساخت‌ها عنوان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه درباره‌ نهایی شدن قرارداد تولید هواپیمای توپولف گفت: این گفت‌وگوها در مسیر خوبی در جریان دارد. این فرصت آلترناتیو خوبی است که ایران وارد فاز هواپیمایی سازی شود. وی یادآور شد: برخی تبلیغات غربی نیز در این خصوص با اهداف خاص مطرح می‌شود.

متکی همچنین همکاری‌های نظامی بین ایران و روسیه را در مسیر خوبی توصیف کرد که مساله خاصی در راه این همکاری‌ها وجود ندارد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی در درباره‌ی مدمدوف که گزینه مورد نظر پوتین برای ریاست جمهوری آینده روسیه است، خاطر نشان کرد: رویکردی که روسیه اتخاذ کرده، مبتنی بر راهبردی است که در روابط ایران و روسیه تعریف شده و در این تعریف در روسیه اجماع وجود دارد.

با روسیه اشترکات فراوانی در رابطه با اروپا و غرب داریم

وی افزود: ما و روسیه اشترکات فراوانی در رابطه با اروپا و غرب داریم که می توانیم همکاری‌های خوبی را هم داشته باشیم.

به گفته متکی، روسیه در حال نهادینه کردن استقلال مناسباتش با کشورها است به گونه‌ای متاثر از تاثیرات طرف‌های ثالث نباشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه چشم پوشی از ظرفیت‌های مناطق مختلف دنیا دیپلماسی درستی نیست، درباره‌ توجه به شرق در مقابله با سیاست‌های غرب تصریح کرد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم، متوازن کردن روابط خارجی در حوزه همکاری‌های اقتصادی است که در این راستا هدف استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف جهان را نیز دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: در حالی که بخش قابل توجهی از انرژی ما در آسیا مصرف می‌شود، طبیعی است که این انتظار وجود داشته باشد ما در حوزه همکاری‌های اقتصادی به این منطقه توجه لازم را داشته باشیم که در گذشته این توجه نبوده است.

خواستار توقف اقدامات پ.ک. ک. هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در بیان مواضع کشورمان در قبال مقابله ترکیه با پ.ک.ک خاطر نشان کرد: اقدامات ناامن کننده در منطقه چیزی نیست که منحصر به یک کشوری باشد، بلکه آثار وضعی خود را در منطقه خواهد داشت. لذا اقدامات پ.ک.ک امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و ما این اقدامات را محکوم می‌کنیم و خواستار توقف اقدامات آن‌ها هستیم.

باورهای میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تغییر کرده است

متکی همچنین درباره‌ نتایج شرکت رییس جمهور کشورمان در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس نیز تصریح کرد: از اولین ماه‌های تشکیل دولت نهم تقویت همکاری‌ها با همسایگان مدنظر بوده است و در این میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نقش ویژه‌ای داشت.

وی اضافه کرد: در این دو سال باورها میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تغییر کرده است و امروز ایران می‌تواند نیازهای این کشورها را نیز تامین کند.

متکی در پاسخ به سوالی در مورد قطع صدور گاز ترکمنستان به ایران نیز اظهار داشت: در این خصوص با دوستان ترکمنستان در تعاملیم که به تعهدات قراردادشان عمل کنند و وزارت نفت نیز از نظر فنی پیگیری می‌کند.

در مرز روابط رسمی با مصر هستیم

وزیر امور خارجه در مورد روابط با مصر نیز با بیان اینکه تقریبا در مرز روابط رسمی با مصر هستیم، گفت: در عین حال در این خصوص صبوری خاص دیپلماتیک خودمان را داریم گفت وگوهای خوبی صورت گرفته و در پیش است و دو کشور وارد مرز تصمیم جدی جدیدشان با توجه به ظرفیت‌هایشان می‌شوند.

برچسب‌ها