همشهری آنلاین: جوان مخترع کشورمان رباتی را طراحی کرده است تا در زمان رخ دادن سانحه در تونل‌های بین‌شهری امدادرسانی را تسریع کند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد کاظمی‌راد مخترع «ربات امداد رسان تونل» درباره این اختراع که با پشتیبانی صندوق حمایت از فناوران و پژوهشگران معاونت علمی ثبت شده است، اظهار کرد: این ربات مجهز به سیستم کنترل از راه دور است و از مسافت‌های طولانی نیز می‌توان آن را کنترل کرد. البته تنها کاربرد آن مربوط به تصادفات و سوانح جاده‌ای است. خصوصا در تونل‌های بین‌شهری که امکان امدادرسانی هوایی نیز وجود ندارد.

کاظمی‌راد ادامه داد: بنابراین زمانی که سانحه‌ای در تونل‌های بین‌شهری رخ می‌دهد و دسترسی به حادثه دشوار می‌شود با استفاده از این ربات می‌توان به سرعت برای امدادرسانی به محل حادثه رسید و با استفاده از امکانات ترافیک ایجاد شده را رفع کرد تا در صورت نیاز امبولانس به سرعت به محل برسد.

این مخترع با اشاره به امکانات این ربات، گفت: این ربات با امکاناتی همچون پودر خشک و وجود co2 آتش را خاموش می‌کند همچنین در بالای آن جرثقیلی تعبیه شده است تا ماشین حادثه را جابه جا کند. همچنین به کارگیری دوربین‌های حساس به حرارت و با وضوح بالا از دیگر امکانات این ربات است.

وی همچنین درباره تجاری‌سازی این اختراع عنوان کرد: تنها یک نمونه از این ربات را طراحی کردم و هنوز سرمایه‌گذاری بر روی این اختراع انجام نشده است. شاید احساس نیازی در این زمینه وجود ندارد. در صورتی که این ربات بسیار کاربردی است و علاوه بر رسیدن سریع به محل حادثه به علت مدل طراحی‌اش می‌تواند در رفع ترافیک تاثیرگذار باشد.