همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ایران گفته است که بسته پیشنهادی 1+5 را در مجموع یک گام به جلو می‌داند و از مذاکره در شرایط برابر و سازنده حمایت می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد که روز جمعه 26 خرداد در آخرین روز از سفر خود به چین در یک کنفرانس خبری سخن‌می‌گفت، وجود بن‌بست در پرونده هسته‌ای ایران را رد کرد.

رئیس جمهوری در مورد دورنمای پیشنهاد 1+5 گفت: همکاران من مشغول بررسی این پیشنهاد هستند و در زمان مناسب پاسخ آن را خواهند داد، اما او زمان مشخصی را برای ارائه این پاسخ اعلام نکرد.
بسته پیشنهادی قدرت‌های بین‌المللی به ایران به ابتکار اتحادیه اروپا و با موافقت آمریکا، روسیه و چین تنظیم شده است. خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز شانزدهم خرداد در تهران پیشنهاد مذکور را تسلیم مقامات ایران کرد. جزئیات بسته پیشنهادی رسماً منتشر نشده است اما مقامات ایران می‌گویند ضرب‌الاجلی برای پاسخگویی در آن وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از شانگهای، خبرنگاری در کنفرانس خبری روز جمعه از احمدی‌نژاد در مورد مطرح شدن موضوع تحریم‌های احتمالی علیه ایران در مذاکرات او با رهبران روسیه و چین پرسید، رئیس‌جمهوری ایران پاسخ داد: «فکر می‌کنم باید واژه تحریم را از ادبیات سیاسی حذف کنیم. تحریم نباید به عنوان ابزار قدرت و تهدید استفاده شود و ما اصولاً این موضوع را قبول نداریم و درباره آن صحبت نمی‌کنیم».
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسیده بود آیا رهبران چین و روسیه از ایران خواسته‌اند بسته پیشنهادی 1+5 را بپذیرد گفت: روابط ما با چین و روسیه آنطور که در ذهن شماست نمی‌باشد. بسیاری از مواضع و دیدگاه‌های ما مشترک است. در قضیه هسته‌ای نیز همه به حل دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز این مسئله فکر می‌کنند و می‌خواهیم جلوی زیاده‌خواهی برخی‌ها را بگیریم.