در حالی که یک مقام عالیرتبه آمریکایی مهلت ایران برای پاسخ دادن به بسته پیشنهادی 1+5 را پیش از اجلاس سران جی8 در هفته آخر تیرماه اعلام کرد، وزیر خارجه ایران می‌گوید برای این کار وقتی تعیین نکرده‌ایم.

جان بولتن، نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفتگو با روزنامه فایننشال ‌تایمز گفت: فرصت تلاش دیپلماتیک برای حل مشکل هسته‌ای ایران رو به پایان است و آمریکا قصد ندارد به معامله‌ای بزرگ و فراگیر با ایران دست زند. او گفت آمریکا انتظار دارد ایران پیش از نشست سران کشورهای صنعتی، جی‌8، که از 15 تا 17 ژوئیه (24 تا 26 تیر) در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود، پاسخ خود را به بسته پیشنهادی ارائه کند.

اما منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران که صبح شنبه در تهران با همتای فلسطینی خود دیدار داشت، در کنفرانس خبری مشترک با زهار گفت برای پاسخ دادن به پیشنهاد 1+5 وقتی تعیین نکرده‌ایم. او افزود: برای رسیدن به یک تفاهم جامع الاطراف تلاش می‌کنیم به گونه‌ای که راه‌حل پیشنهادی، منافع به‌حق یک طرف و رفع نگرانی طرف دیگر را مورد توجه قرار بدهد. او دیپلماسی فعلی را «دیپلماسی رفت و برگشت» نامید و از احتمال ارائه بسته‌ای متقابل از مشوق‌ها به قدرت‌های بین‌المللی از سوی ایران خبر داد.

متکی گفت: جمهوری اسلامی ممکن است در پایان بررسی‌هایش در قالب اصلاحیه‌ها و یا حتی بسته متقابل، پیشنهاداتی برای بررسی به طرف مقابل بدهد و قاعدتاً وقتی ما نظراتمان را منعکس کنیم آنها باید بررسی‌هایشان را انجام و مجدداً نظرات خود را بدهند.

علاوه بر بولتن، جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که ایران برای پاسخ‌دادن به پیشنهاد 1+5 هفته‌ها، و نه ماه‌ها، مهلت دارد، اما او تاریخ مشخصی اعلام نکرده بود.

کد خبر 207

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز