امیر لیلاز - کارشناس ارشد مدیریت شهری منطقه یک: شهر زنده به شهروند است و شهروند زنده به شهر؛ و هر دو وجه معادله در گرو نگهداشت استاندارد شهر است.

قدم اول در این مسیر مشارکت است. دغدغه شهرداری تهران به‌عنوان نهادی خدماتی و اجتماعی که با سرمایه و هزینه شهروندان اداره می‌شود نگهداشت کم هزینه، کارآمد و پایایی است که شهروندان بتوانند با خیالی آسوده‌تر در راه توسعه و افزایش کیفی استانداردها قدم بردارند. موضوعات شهری بسیار گسترده و پیچیده است و بدون مشارکت و حساسیت شهروندان بازدهی لازم را نخواهد داشت.

 حس تعلق خاطر به محله به‌عنوان سرمایه اجتماعی شهر در افزایش مشارکت شهروندان اهمیت دارد و در محله‌هایی که اهالی با هویت محله خود آشنا هستند و خود را به اصطلاح «بچه فلان محله» معرفی می‌کنند می‌توان آثار مشارکت در نگهداشت فضاهای شهری را بیشتر مشاهده کرد. ما به‌عنوان شهروند حقوق و تکالیفی داریم. مشارکت در شهر هم مقوله‌ای است که نیاز به کاری پیچیده و زمانبر ندارد.

همان نگاه توأم با تعصب به محله کفایت می‌کند که برای رفع معضلات و بهبود محله تلاش‌کنیم.  
فراموش نکنیم سازمان شهرداری متعلق به شهروندان شهر و اسباب خدمتگزار آنهاست. یاری رساندن به این سازمان درواقع کمک به بهبود شاخص‌های زندگی شهر ماست. مشارکت برای کاهش آلودگی بصری، کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبدأ، شناسایی خطرات و تهدیدهای فضای شهری، ارائه پیشنهاد و راهکار برای بهبود نگهداشت و هرکاری هرچند کوچک اثرات بزرگی در ارتقای زندگی در شهر دارد. حالا وقت آن است که این سؤال را از خود بپرسیم که برای نگهداشت شهر و محله‌ای که دوستش داریم چه مشارکت وکاری انجام داده‌ایم؟