گروه اجتماعی: میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در ایران 34 در یک هزار موالید زنده است.

از سال 1990 تاکنون مرگ و میر کودکان در ایران 7/4 درصد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود ایران تا سال 2015 به هدف مورد نظر از اهداف توسعه هزاره سوم دست یابد.

کریستین سالازار فولکمن نماینده یونیسف در ایران در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر در آخرین گزارش سالانه یونیسف از وضعیت کودکان جهان گفت: از 191 کشور جهان 129 کشور در مسیر رسیدن به اهداف کاهش مرگ و میر کودکان زیر5 سال بر اساس چشم انداز اهداف توسعه هزاره سوم هستند، اما همچنان بسیاری از کشورها در صحرای آفریقا، شمال آفریقا، جنوب آسیا و خاورمیانه به وضعیت مورد نظر دست نیافته‌اند.

40 درصد مرگ و میر کودکان در ماه نخست تولد رخ می‌دهد و روزانه 26 هزار کودک در جهان جان خود را از دست می‌دهند که علت مرگ نیمی از این کودکان سوء تغذیه است. درحالی که دو سوم از این مرگ و میرها  قابل پیشگیری است.

سالازار همچنین اظهار داشت: وضعیت سلامت و بقای کودک در ایران به نسبت منطقه در سطح مطلوبی قرار دارد؛ چرا که در منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی میزان مرگ و میر کودکان 46 در یک هزار تولد زنده برآورد می‌شود.

سالازار، وضعیت ایران را در این زمینه مشابه با کشورهایی چون مکزیک، مصر، ‌اندونزی و فیلیپین دانست و گفت: با توجه به وضعیت کلی جهان، کودکان ایرانی در نیمه بهتر دنیا زندگی می‌کنند.

وی در عین حال با اشاره به وقوع 6 تا 7 مورد مرگ در یک هزار تولد زنده در کشورهای پیشرفته و صنعتی تاکید کرد: ایران برای رسیدن به وضعیت کشورهای پیشرفته باید تلاش بیشتری کند که این امر به سادگی محقق نمی‌شود.

نماینده یونیسف در ایران 3 راهکار کمک‌های بین‌المللی به کشورهای فقیر و محروم، مداخله جدی از طریق برخوردها با مقوله سلامت کودکان و مشارکت بیشتر جوانان محلی در تغییر رفتارهای نادرست را از جمله پیشنهادهای یونیسف به ایران و سایر کشورها به منظور کاهش مرگ و میر کودکان زیر 25 سال برشمرد و گفت: کمک‌های بین‌المللی بیشتر به کشورهای واقع در آفریقا و جنوب آسیا انجام می‌شود؛ چرا که 80 درصد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در این مناطق روی می‌دهد و چالش‌های پیش روی در راه کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در ایران نابرابری‌های موجود در وضعیت سلامت مناطق مختلف است و‌ در حال حاضر در برخی استان‌ها و مناطق ایران کودکان از خدمات بهداشتی و درمانی به طور مناسب برخوردار نیستند.

وی نبود به کارگیری روش یکپارچه در ارتقای سلامت کودکان را از دیگر چالش‌های پیش رو دانست و گفت: متاسفانه هنوز در ایران بخش‌های مختلف  کارهای جداگانه‌ای انجام می‌دهند در صورتی که با همکاری بیشتر بین بخشی سلامت کودکان ایرانی به طور قطع ارتقای بیشتری پیدا خواهد کرد.

همچنین افزایش الگوهای محلی مصرف، تدوین طرح عملی برای اجرای سند ارتقای سلامت کودکان و مداخله تمام دولت مردان، ‌موسسات، ‌کارشناسان امور کودک و رهبران مذهبی‌، از راهکارهایی است که با استفاده از آنها می‌توان سلامت کودکان را ارتقا داد.

بقای کودکان

سالازار گزارش امسال یونیسف را در خصوص وضعیت کودکان جهان با عنوان «بقای کودکان» نامید و گفت: شاخص اصلی اندازه‌گیری بقای کودک  میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به ازای هر یک هزار تولد زنده است درحالی که در سال 1960 این رقم 20 میلیون نفر برآورد می‌شد.

وی افزود: این رقم که بیان‌گر کاهش 60 درصدی میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از سال 1960 تاکنون است، خبر خوبی در خصوص ارتقای سلامت کودکان جهان محسوب می‌شود اما مرگ 7/9 میلیون کودک در هر سال هنوز قابل قبول نیست و باید برای کاهش مرگ و میر کودکان در جهان تلاش بیشتری کرد.

وی افزود: در حال حاضر میزان متوسط مرگ و میر کودکان در جهان 72 در هزار موالید زنده است که بر اساس اهداف توسعه هزاره سوم این رقم باید تا سال 2015 به 40 در هزار موالید زنده کاهش یابد.

نماینده یونیسف با ابراز خرسندی از این که برای نخستین بار میزان مرگ و میر کودکان از سال 1960 تاکنون به کمتر از 10 میلیون نفر کاهش یافته است، گفت: اما این رقم باید بر اساس اهداف توسعه هزاره سوم تا سال 2015 به کمتر از 5 میلیون کاهش یابد.