با برنامه‌های تازه شهرداری، تا پنج سال آینده، تهران سرزمین بازی بچه‌ها می‌شود!

دو سال قبل بود که اولین خانه اسباب بازی تهران در منطقه 20 شهرداری و در زمینی به مساحت 150 متر مربع احداث شد و حالا تعداد آنها به 45 خانه اسباب‌بازی در سطح شهر رسیده است.
تقی زاده، مدیر کل سلامت شهرداری تهران در این باره می گوید: "بر اساس چشم انداز پنج ساله، قرار است این خانه‌ها در همه محله های تهران افتتاح شوند و از آنجایی که 371 محله در تهران داریم، تا 5سال آینده تعداد خانه ای اسباب بازی شهر تهران به 371 خانه می رسد. با این حال، همین حالا هم به طور متوسط در هر منطقه شهرداری بیش از یک خانه اسباب‌بازی داریم که بیشترین تراکم آن‌ها در مناطق جنوبی شهر قرار دارد."

یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی یک کشور در دنیای امروز، ارتقای سلامت کودکان و به ویژه میزان امید به زندگی و سلامت روان آنها است. تقی زاده می گوید: "تغییر شکل و محتوای بازی ها و اسباب بازی ها عمده ترین عامل تهدید کننده سلامت روان کودکان است. در حال حاضر اغلب سرگرمی ها و بازی های کودکان کامپیوتری است و این نوع از بازی ها فشار روانی و استرس زیادی به بچه ها وارد می کند.

 از سوی دیگر به دلیل ایستایی و عدم تحرک به هنگام بازی سلامت جسمانی کودکان را نیز تهدید می کند. بنابراین احداث خانه های اسباب بازی در راستای تلاش برای تحقق این سلامت روان کودکان است که از اولویت های کاری ستاد شهر سالم محسوب می شود."

تقی زاده ادامه می‌دهد: "کسب مهارت های آموزشی - حرکتی در محیطی با نشاط از جمله اهداف جغرافیایی و محیطی خانه اسباب بازی است و ایجاد فرهنگ استفاده از بازی و اسباب بازی در جهت ارتقای سطح سلامت روان کودکان و توانمندی های کودک در حفظ ارتباطات اجتماعی از دیگر اهداف احداث این مکان است."

مهدی امیری، معاون اداره سلامت شهرداری تهران هم در این باره می گوید: "هدف ما این نیست که وظایف مهدهای کودک را انجام دهیم. به همین دلیل، در حال حاضر در قبال هزینه ناچیزی حدود 5هزار تومان که در بعضی از مناطق، بر اساس توان مالی منطقه کاهش پیدا می کند و در بعضی مناطق رایگان است، کودکان عضو مرکز می توانند به مدت یک ماه، یک روز در میان و هر روز 2 ساعت از امکانات خانه اسباب بازی استفاده کنند. این در حالی است که بچه ها در این مراکز از بیمه هم برخوردارند. افراد غیر عضو هم با پرداخت ساعتی 300 تومان برای نگهداری از فرزندشان، می توانند به طور موقت کودک خود را به مرکز بسپارند."

امیری در مورد راه‌اندازی خانه‌های اسباب بازی در اماکن عمومی می گوید: "راه‌اندازی خانه‌های اسباب بازی در اماکن عمومی مثل میادین میوه و تره بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، سوله‌های ورزشی و غیره با هدف آرامش بیشتر خانواده‌ها و رونق ورزش در دستور کار قرار دارد و رایزنی‌هایی هم در این مورد صورت گرفته است که در صورت اجرا این خانه‌ها در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. در این صورت والدین می توانند با سپردن کودکان خود به این مراکز، با آرامش بیشتری به امور خود برسند."

البته این صرف نظر از تعداد 371 خانه اسباب بازی است که تا پنج سال دیگر، در تهران احداث خواهد شد. امیری، نمونه عملی شده این خانه ها را در اماکن عمومی، خانه های اسباب بازی احداث شده در بیمارستان ارتش و بیمارستان کودکان تهران می داند و می گوید: "این خانه ها، بنا به شرایط بیمار و مقررات بیمارستان، از کودکان نگهداری می کنند. خانه های دیگری هم که قرار است در سایر اماکن عمومی احداث شوند، به همین ترتیب با مقررات خاص خود از کودکان پذیرایی می کنند."

همشهری امارات

کد خبر 44777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز