وقتی در اوج سرما، ناغافل رادیاتورها یخ می‌زنند، سیستم‌های حرارت مرکزی و غیرمرکزی از کار می‌افتد

 و بخاری‌های گازی حتی خودشان را هم گرم نمی‌کنند، ضرب‌المثل هر چیز که خار آید روزی به کار آید دوباره مصداق پیدا می‌کند،در نتیجه همه سری به انبارها می‌زنند و سراغی از بخاری برقی و نفتی و حتی کرسی‌های قدیمی می‌گیرند. در روزهای سرد امسال که در شهرهای حاشیه خزر و مناطق منتهی‌الیه شرقی و غربی و حتی در مرکز، گاز در شبکه سراسری از جریان افتاد تعداد زیادی از هموطنان در سرما مانده، به صرافت استفاده از بخاری‌های غیرگازسوز افتادند و اگر از قبل مجهز نبودند به سوی بازار هجوم بردند. نتیجه این شد که علاوه بر کمیابی بخاری غیرگازسوز به خصوص بخاری‌های برقی‌ نو، اثری از انواع کهنه و نیم‌سوز و اوراقی بخاری برقی هم از بازار دست دوم فروشی‌ها باقی نماند.

محمد طهان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان مصنوعات نفت‌سوز، گازسوز و الکتریک در این باره می‌گوید: در همان روزهای اول کاهش شدید دمای هوا، همه بخاری‌های برقی ایرانی و چینی موجود در بازار به فروش رفت و این موضوع شامل بخاری های تعمیری بی‌کیفیت و نیم‌سوز هم شد.

به گفته طحان‌پور با رسیدن موج سرما در شهرهایی که گازرسانی قطع شده بود مردم برای خرید بخاری نفتی و به خصوص برقی به بازار هجوم بردند و در شهرهای دیگر ترس از قطع احتمالی گازرسانی این نوع بخاری را پرطرفدار کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصنوعات نفت‌سوز، گازسوز و الکتریک می‌افزاید: با بحرانی شدن اوضاع یکی از تولیدکننده‌های بخاری برقی دوباره خط تولید خود را به راه‌ انداخت و به صورت ضربتی 3 هزار دستگاه تولید کرد و به مناطق شمالی فرستاد اما با این همه هنوز در بازار با کمبود بخاری برقی مواجه هستیم.

طحان‌پور در ادامه افزایش قیمت بخاری برقی را هم تایید می‌کند و می‌گوید: تولیدکننده برای تولید خارج از برنامه اقدام به خرید مواد اولیه با قیمت‌های جدید کرد در نتیجه قیمت محصول نهایی هم 20 درصد افزایش پیدا کرد، هر چند که برخی از فروشندگان در این مدت با سوءاستفاده از شرایط جوی بخاری‌های برقی را با قیمت‌های بسیار نامتعارف فروختند.