همشهری آنلاین: تعدادی از شهرداران و مقامات محلی جهان در نشست ویژه شهرداران جهان در اجلاس داووس که با عنوان "شهرهای سامان یافته و چابک" (Slim city) برگزار شد، به طرح چالش‌های مهم و اساسی در شهرهای خود پرداختند.

آنها همراه با استادان دانشگاه‌ها، کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران بزرگ جهان در حوزه مسایل شهری، راه کار‌های مدیریت و کنترل توسعه کلان شهری را مورد جستجو و ارزیابی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران این نشست تخصصی به دنبال طرح موانع و محدودیت‌های اداره کلان شهرها و دولت‌های محلی بود که در آن هر یک از شهرداران و مقامات ارشد محلی به عنوان رئیس یک کار گروه، با بهره گیری از تجارب بومی خود، مهمترین چالش شهر خود را برای سایر شرکت کنندگان مطرح و تلاش نمودند با استفاده از نظرات متخصصان شرکت کننده در نشست، و با مشاوره با خود شهرداران، راه کارهای مفید و عملیاتی برای آنها استخراج کنند.

در حالی که شهردار لندن به موضوع آلودگی‌های زیست محیطی‌، شهردار سان فرانسیسکو به مشکل خطر پذیری شهر در مقابل زلزله و فرماندار مکزیکو به چالش زباله ومدیریت مواد زائد اشاره کردند، دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، ترافیک و به تبع آن الودگی هوای شهر را به عنوان مهم‌ترین معضل شهر تهران ذکر کرد.

قالیباف حل اساسی مشکل ترافیک را در حوزه ملی امکان پذیر دانسته و برسه اصل مشارکت جدی و فعالانه دولت در پرداخت سهم خود بابت خدمات شهری و تامین هزینه‌های حمل ونقل عمومی، آموزش و توانمند سازی شهروندان برای مشارکت حداکثری در اداره شهر و تحقق مدیریت یکپارچه شهری برای حل وفصل مشکلات شهری به ویژه در حوزه حمل ونقل و ترافیک تاکید کرد.

سایر شهرداران شرکت کننده نیز به تناسب نوع و کیفیت چالش‌های شهر خود، هر کدام راه کارهایی را ارائه کردند. داشتن تفکر استراتژیک، برخورداری از سند چشم انداز و تشکیل اتحادیه شهرداران، از جمله پیشنهادهای مطرح شده شهرداران برای غلبه بر مشکلات و چالش‌هاش کلان شهری در عصر حاضر بود.

این نشست در جلسه کاری دوم خود به موضوع چگونگی تحقق رشد و توسعه پایدار شهری پرداخت.

دکتر قالیباف، در حاشیه نشست شهرداران با تعدادی از همتایان خود از جمله شهرداران میلان، لندن و سانفرانسیسکو و استاندار مکزیکو برای توسعه روابط دو جانبه وتقویت همکاری‌های بین‌المللی در مسیر حل مشکلات کلان شهرها به تبادل نظر پرداخت.