گروه سیاسی: اولین نشست سخنگوی شورای نگهبان پس از بررسی و اعلام نتایج صلاحیت داوطلبان مجلس هشتم با استقبال گسترده خبرنگاران مواجه شد.

سؤالات از عباسعلی کدخدایی بیشتر در حوزه بررسی و رد صلاحیت‌ها خلاصه می‌شد. اگر چه ماجرای هفته پیش مجلس و حدود اختیارات رئیس‌جمهوری درحوزه اظهار نظر در مورد مصوبات مجلس نیز بخش دیگری از سؤالات خبرنگاران را تشکیل می‌داد.  کدخدایی دیروز در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر رایزنی برخی چهره‌های دوم خردادی برای تأیید صلاحیت نامزدهایی از این جبهه که صلاحیت شان تأیید نشده است با تاکید بر اینکه ملاک عمل شورای نگهبان قانون است، گفت: اگر رایزنی‌ها در حیطه قانون باشد می‌تواند اثر گذار باشد اما درصورتی که این رایزنی‌ها در جهت دور زدن قانون باشد در تصمیم و عملکرد شورای نگهبان هیچ تأثیری نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری، مبنی بر احتمال تأیید صلاحیت افرادی که رد صلاحیت شده‌اند در شورای نگهبان چقدر است، توضیح داد: نمی‌توانم آماری را اعلام کنم، اما در حال دریافت شکایات هستیم و پرونده‌ها را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم. وی تاکید کرد: در برخی موارد برای نامزدهای رد‌صلاحیت شده فرصت ملاقات با اعضای شورای نگهبان نیز فراهم آمده است لذا می‌توانم بگویم ممکن است که آمار تغییر کند و امیدوارم آمار بیشتری از تأیید صلاحیت شده‌ها را داشته باشیم.
 کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد جوسازی‌هایی از سوی برخی جناح‌ها مبنی بر اینکه تکلیف 170 کرسی مجلس از پیش مشخص شده است، چیست، گفت: در رسیدگی به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده و عدم احراز صلاحیت شده چندین مرحله وجود دارد بنابراین نمی‌توان در این زمینه پیش‌بینی‌هایی واقعی داشت.  وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان ممکن است برای مثبت جلوه دادن چهره این شورا برخی رد‌صلاحیت شده‌ها را تأیید صلاحیت کند گفت: چهره این شورا از ابتدا مثبت بوده و نیازی به این کارها نیست.

برچسب‌ها