«از قانون تمکین کنید» عنوان یادداشتی است که در روزنامه جوان منتشر شده است.

نویسنده این یادداشت بیان می‌دارد: « اگر چه هنوز تا اعلام نهایی اسامی تأیید یا رد شده توسط شورای نگهبان، مدتی فاصله داریم، اما برخی تحرکات تنش زا، گویای بازی جدید افراطیون است.

آن چه اکنون مستمسک گروهی تشنج طلب قرار گرفته است، مسئله‌ای است که آن را رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس می‌خوانند.» نویسنده این مقاله در این زمینه خوانندگان و داوطلبان را به توجه داشتن به مبانی حق شهروندی و انتخاب شدن، احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت، رعایت مصلحت یا قانون، گردن کلفتی نکردن، اعتراض و نه قانون شکنی و هشدار نسبت به دخالت خارجی توصیه کرده است.

ناتو در همسایگی

اما نویسنده سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه با عنوان «گشودن پای « ناتو » به خلیج فارس» با اشاره به اینکه نخستین پایگاه نظامی دائمی فرانسه تحت پوشش یک پایگاه آموزشی با مقاصد دراز مدت در ابوظبی ایجاد می‌شود، نوشت: توافق نامه برای احداث این پایگاه در جریان سفر « نیکلا سارکوزی» به امارات به امضا رسید.

گفته می‌شود از این پایگاه برای آموزش نظامیان امارات استفاده خواهد شد لکن سارکوزی در این زمینه از برخی اهداف مورد نظر پرده برداشت و یادآور شد این پایگاه نظامی دائمی فرانسه در امارات اشاره‌ای برای کسانی است که این مسئله برای آنها اهمیت دارد و تأکیدی براین مطلب است که فرانسه در حفظ ثبات این منطقه مشارکت می‌کند.

قرار است در مورد تعداد نیروها و ترکیب آن ارزیابی شود ولی احتمال می‌رود 400 تا 500 نظامی از نیروهای چند ملیتی ارتشهای «ناتو » مرکب از نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و به‌ویژه نیروهای جاسوسی در این پایگاه مستقر شوند.

عملیات ساختمان پایگاه به‌صورت ضربتی تا پایان سال‌جاری میلادی به پایان خواهد رسید لکن به‌نظر می‌رسد در مراحل تکمیلی این پایگاه توسعه یابد و بر تعداد نیروها و تنوع حضور آنها و حتی تعداد محل استقرارشان افزوده شود.

نویسنده سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی اشاره می‌کند آنچه در روزهای اخیر چهره واقعی فرانسه را نشان داد مواضع متناقض و فرصت طلبانه‌ای است که فرانسه درخصوص مسائل هسته‌ای و برای انعقاد قراردادهای کلان هسته‌ای از خود نشان داده است.

جایگاه معتمدین

«معتمدین و بررسی صلاحیت ها» موضوع یکی از یادداشتهای روز یک شنبه روزنامه ایران است که در آن نویسنده یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام پس از انقلاب را این می‌داند که انتخابات در کشور ما به صورت کاملاً مردمی برگزار می‌شود و نهادهای حکومتی در این امر بیشتر نقش پشتیبانی مالی و تجهیزاتی دارند.

 در این یادداشت با اشاره به اینکه در نظام طاغوت، انتخابات فرمایشی و نمایشی بود زیرا منتخبین با سفارشات خوانین و درباریان از پیش تعیین شده بودند و از این‌رو مردم انتخابات را فرمایشی دانسته و رغبتی نیز برای رأی دادن از خود نشان نمی‌دادند، آمده است: اما پس از انقلاب به جهت آن که مردم نقش خود را در تعیین حاکمان مؤثر می‌بینند در برگزاری انتخابات و رأی دادن حضور فعال و گسترده‌ای دارند و براساس آنچه در قانون انتخابات آمده است هیأت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات با ضوابطی خاص از میان مردم انتخاب می‌شوند و این معتمدین محلی هستند که انتخابات را اجرا می‌کنند.

کاخ‌هایی پر از عقلانیت؟

«نسبت ایران و شورای امنیت» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت است که در آن نویسنده آورده است: نشست 15 عضو دائم و غیردائم شورای‌امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی پیش نویس قطعنامه جدید تحریم‌های غیرقانونی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در حالی به تعویق افتاد که این پیش‌نویس شامل ممنوعیت سفر ومسدود کردن سرمایه شخصیت‌های ایرانی است.

در این پیش‌نویس از محمدالبرادعی خواسته شده است تا ظرف مدت سه ماه گزارش خود درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ارائه نماید.نویسنده سرمقاله رسالت معتقد است: به‌نظر می‌رسد به‌رغم 2 سال تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم توسط تهران و توافقات گسترده شکل گرفته میان ایران و آژانس، کشورهای 1+5 همچنان مرام سلطه‌گرایانه و زورمدارانه خود علیه کشورمان را ادامه می‌دهند.

توافق نسبی ایجاد شده میان کشورهای 1+5 درخصوص تشدید تحریم‌ها علیه ایران به خودی خود نشان می‌دهد که عقلانیت سیاسی و شفافیت حقوقی در شورای امنیت جایگاهی ندارد. گویا کاخ سفید، کاخ برلین، کاخ الیزه، خانه شماره 10 داونینگ استریت و... به مکان‌های نقض حقوق بین‌الملل عمومی در قبال تهران تبدیل شده‌اند.

ادامه دیالوگ!

در آزمون اصلاح طلبی که عنوان یادداشت روز روزنامه کیهان است، آمده است: سازمان مجاهدین انقلاب در نامه سرگشاده‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب که با ذوق زدگی و استقبال گسترده رسانه‌های بیگانه روبه‌رو شد از مواضع کیهان علیه مدعیان اصلاحات به شدت گلایه کرده و آن را حرکتی برای تخریب چهره گروه‌های موسوم به اصلاح طلب دانسته است!

 انگیزه اصلی سازمان از این اقدام - که باید آن را فرار ناشیانه به جلو نامید- بر کیهان پوشیده نیست و به گروه کوچکی که سال‌ها بر بزرگترین منابع اقتصادی کشور تسلط داشته و طی 8 سال در جبهه مدعیان اصلاحات، آشکارا با مواضع دشمنان تابلودار ملت همراهی کرده است، حق می‌دهیم از افشای ماهیت واقعی خود آشفته خاطر و سراسیمه شود ولی آنچه در کیهان علیه برخی از گروه‌های مدعی اصلاحات و درباره تبدیل آنها به پایگاه دشمنان بیرونی آمده است تماماً - تأکید می‌شود که تماماً- و بدون استثناء، همراه با اسناد غیرقابل انکار بوده است بنابر این سؤال این است که اگر مدعیان اصلاحات و از جمله اعضای سازمان، درباره اسناد ارائه شده از سوی کیهان کمترین تردیدی دارند، چرا دلایل خود را ارائه نمی‌کنند؟ و اگر اسناد کیهان را قابل انکار نمی‌دانند- که نمی‌توانند انکار کنند- چرا با شهامت و جرأت از ملت ایران به خاطر اقدامات و مواضع ناپسند و بعضاً خیانت آمیز خود عذرخواهی نمی‌کنند؟!