تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۴

لیلا خاکسار: عشرت شایق، عضو فراکسیون اکثریت مجلس سهم زنان را در بازار کار با آمار زنان تحصیل‌کرده و میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای آموزش و بالا بردن تخصص آنان متناسب نمی‌داند

و با بیان این موضوع روی یکی از حساس‌ترین مشکلات زنان به ویژه زنان تحصیل‌کرده دست می‌گذارد، مشکلی که به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دلایل دیگر یا به سمت حل شدن پیش نمی‌رود یا اینکه مسیر بسیار کندی را طی می‌کند.

چند سالی است که دختران گوی سبقت را در پذیرفته شدن در اکثر رشته‌های دانشگاهی از پسران ربوده‌اند و این پیشروی در برخی موارد موجبات نگرانی را فراهم آورده به گونه‌ای که بحث سهمیه بندی در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود و انتقادها و پیشنهادهای مختلفی را به همراه می‌آورد.

اما از همه این موضوعات که بگذریم اشتغال زنان بنا به هر دلیلی چه درمیان قشر تحصیل‌کرده دانشگاهی و چه درمیان زنان با سطح سواد پایین‌تر همواره مشکل قابل بحثی است که نیازمند توجه جدی‌تر مسئولین به این مقوله است..

آنچه مسلم است اینکه  اصلاح و تغییرات ساختاری اقتصاد کشور،  به ویژه اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و تقویت بخش‌های تعاون و خصوصی در میزان اشتغال و تنوع فعالیت‌های اقتصادی زنان منجر به تحولات سازنده‌ای خواهد شد.

براساس آمارهای موجود عمده فعالیت‌های اقتصادی زنان در بخش کشاورزی و خدماتی متمرکز شده یا به عبارتی این فعالیت‌ها به سمت خدمات زود بازده سوق پیدا کرده است در حالی که با توجه به توانایی زنان ایرانی این فعالیت‌ها می‌تواند شامل کل فعالیت‌های اقتصادی شده و فرصت‌های شغلی در همه زمینه‌ها برای زنان فراهم شود.

عشرت شایق در بخشی از سخنان خود می‌گوید: هر چند مشکل بیکاری یک مسئله عمومی تلقی می‌شود ولی نگاه به واقعیت‌های موجود و آمار شاغلین نشان دهنده وضعیت متفاوت زنان و مردان در عرصه کار و تولید است‌.

به‌رغم نقش عظیمی که زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور می‌توانند در رشد و توسعه ایفا  کنند ولی از این سرمایه انسانی استفاده مناسب به عمل نمی‌آید و این مسئله یکی از دلایل مهم پائین بودن نرخ مشارکت نیروی کار در توسعه کشور محسوب می‌شود‌.

وی توجه به ارتقای نقش زنان در جامعه و افزایش فرصت‌های مختلف اجتماعی و شغلی برای آنان را از اهداف مهم برنامه چهارم توسعه کشور می‌داند و می‌افزاید: اصلاح نگرش نسبت به نقش و جایگاه زنان در اقتصاد، افزایش مشارکت زنان در سطوح سیاست گذاری و مدیریت کلان کشور و همچنین توسعه مهارت‌های حرفه‌ای زنان متناسب با نیازها و اولویت‌های جامعه از جمله اقداماتی است که می‌تواند چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای برای حضور فعال زنان در حوزه‌های گوناگون ترسیم  کند.

نماینده ناظر مجلس در شورای فرهنگی اجتماعی زنان همچنین می‌گوید: اصل چهل‌و‌سوم قانون اساسی تأمین شرایط و امکانات کار برای همه کسانی که قادر به کار هستند را پیش‌بینی کرده و سیاست‌های اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز در موارد 1 و 2 با تأکید بر قداست مقام مادر و ارزش معنوی و مادی زنان در خانواده، فراهم کردن امکان اشتغال زنان را از جمله شرایط و لوازم تحقق عدالت اجتماعی و تعالی جامعه بر شمرده است.

با توجه به این نکته که زنان در طول مراحل پیشرفت و ایفای نقش عمده در پیشرفت و توسعه کشور باید وظایف زنانه خود را به یاد داشته باشند و این که علاوه بر مدیریت بر زندگی خانوادگی نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی به عهده دارند، جایگاه شغلی و شرایط کاری باید به گونه‌ای فراهم شود که صدمه‌ای به نقش اصلی آنها وارد نکرده و در عین حال متناسب با توانایی‌ها، تخصص و تحصیلات آنها باشد.