روزنامه‌های نهمین روز از بهمن ماه قدری متفاوت با روزهای قبل نوشته‌اند.

در حالی که تا روز گذشته بحث‌های انتخاباتی حجم عمده‌ای از سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزنامه‌های صبح ایران را به خود اختصاص داده بود، اما این رویکرد در روز سه‌شنبه با تغییراتی ادامه یافت.

« آیا چهره هاى تندرو مهار خواهند شد» عنوان یادداشت سید مرتضى نبوى است که در روزنامه ایران منتشر شده است.

وی در این سرمقاله می‌نویسد: طى ماه هاى اخیر شاهد اقدامات و تحرکات یک جریان افراطى در جهت تخریب و القاى شبهه در سلامت انتخابات بوده و هستیم. جریانى که همنوایى مشکوک آنها با رسانه هاى بیگانه از جمله رادیو آمریکا و اسرائیل کاملاً آشکار است و البته نیازى به توضیح ندارد. تخریب و تخطئه انتخابات از ماه‌ها قبل و از  زمانى آغاز گردید که نه تنها هنوز تصمیم‌گیران و کارگزاران این طرح بلکه دیگر گروه‌ها هم ابتدایى‌ترین فعالیت هاى خود را براى کسب اقبال عمومى شروع نکرده بودند.

 این سیر تخریبى در موسم بررسى صلاحیت‌ها در هیأت هاى اجرایى شدت و نمود بیشترى به خود گرفت به گونه اى که در نخستین ساعات انتشار اطلاعات اولیه در مورد تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها، موج وسیعى از جنجال‌ها و نیز هیاهو‌هاى مورد اشاره آغاز گردید به‌طورى که اثبات این موضوع که تمامى این اقدامات از قبل طراحى شده بود، چندان کار دشوارى نمى نماید.

یادداشت «آب را گل نکنیم‌» نیز  با امضای على اکبر اشعرى در روزنامه ایران منتشر شده است. در  این یادداشت آمده است: تیتر دیروز روزنامه کارگزاران این بود: «تصمیم نشست سه جانبه خاتمى، هاشمى، کروبى: الزامى به شرکت در انتخابات غیررقابتى نیست». این درحالى است که جناب آقاى کروبى بانى جلسه مذکور در گفت‌وگوى خود با یکى از خبرگزارى‌ها سه تصمیم مهم جلسه را به گونه دیگری عنوان کرد.

در این یادداشت تأکید شده است: طبیعى است کسانى که به قول جناب آقاى کروبى از چهره هاى موجه، معتدل و انقلابى هستند، شرایط حضور در عرصه انتخابات را دارند و هیأت‌هاى نظارت یا شوراى نگهبان صلاحیت آنها براى شرکت در انتخابات را تأیید خواهند کرد.

در اعتماد ملی

«رسالتی عظیم» عنوانی است که در ستون سرلوحه در روزنامه اعتمادملی خودنمایی می‌کند.

در این یادداشت با اشاره به تصویب طرح ممنوعیت انتقال صندوق‌های رأی انتخابات مجلس هشتم پیش از شمارش آرا ضمن تشکر ازچنین مصوبه‌ای در مجلس می‌خوانیم:در سابقه انتخاباتی کشورمان به‌رغم حسن‌های فراوان، خرق عاداتی نیز مترتب است.همچون موضوع خواب و بیداری، شمارش دستی و کامپیوتری، امکان حضورنمایندگان، نامزدها یا ممنوعیت حضورشان، شمارش در حوزه انتخابیه و یاانتقال به جاهای ناشناس.

قدری تئوری

«کارآمدى روى میزاصولگرایان» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت است که در آن موضوعی متفاوت در میان سرمقاله‌های این هفته رسالت محسوب می‌شود. نویسنده سرمقاله رسالت با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات مجلس هشتم به تاسى از بیانات رهبر فرزانه انقلاب کارآمدى روى میز اصولگرایان قرار گرفته است تأکید می‌کند: در دهه سوم انقلاب اسلامى به وضوح تعارضات موجود بین کارویژ‌ه‌هاى ساخت اقتصادى با ساخت سیاسى و فرهنگى رخ  نموده است.

ساخت اقتصادى با گرته‌بردارى ازدکترین‌هاى خاک خورده دهه 60 و 70 اروپا نتوانسته همگام با ساختارهاى سیاسى رشد کند علاوه بر اینکه پیچیدگى‌هاى ساختارى حاصل از این رشد ناهماهنگ مدیران کشور را نیز در فهم موضوعات و مسایل با چالش‌ مواجه نموده است.

نویسنده سرمقاله رسالت با بیان اینکه در واقع دعواى تقدم یا تاخر توسعه سیاسى و اقتصادى که در دوره ریاست‌جمهورى آقایان خاتمى و هاشمى اذهان سیاست‌گذاران و سیاست‌سازان را به خود معطوف کرده بود جدالى بى‌حاصل بود که ثمره آن برخى نارسایى‌هاى امروز در مقوله کارآمدى نظام است یادآور شده است: اصولگرایان در آستانه انتخابات مجلس هشتم با تاکیـد بر رشد هماهنگ ساخـــت‌هاى مختلف نظام سیـاسى متناسب با ظرفیت‌هاى بومى، در صددند پاسخى مناسب ودرخور ملت ایران به پرسش کارآمدى دهند.

حرکت‌هاى اخیر دولت نهم ومجلس هفتم به منظور اصلاحات جدى در ساختار اقتصادى کشور با حذف تدریجى آثار سوء نظام ربوى از ساختار پولى ومالى، واگذارى‌هاى بى‌سابقه به بخش خصوصى در راستاى اجراى سیاست‌هاى کلى اصل 44 قانون اساسى، ارائه سهام عدالت به‌عنوان گل سرسبد سیاست‌هاى اقتصادى اصولگرایان وکاهش فاصله طبقاتى، تحول در نظام بودجه نویسى کشور و... جملگى در راستاى تسریع روند اصلاحات اقتصادى و نزدیک کردن آن به رشد ساختار سیاسى و فرهنگى کشور است.

کارآمدى نظام اسلامى تنها با هماهنگى برونداد ساختارهاى مختلف محقق مى‌شود وحرکت اصولگرایان در دولت نهم و مجلس هفتم نقطه عزیمت این جریان هماهنگ است.
جبران تنگ‌ نظری‌هامرتضی حاجی «آزمونی برای جبران تنگ‌ نظری‌ها» را برای سرمقاله روزنامه همبستگی برگزیده است.

وی در این سرمقاله با بیان اینکه در زمان ثبت‌نام انتخابات مجلس آینده تلاش بسیار گسترده تبلیغاتی‌ای برای پیشگیری از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، افزوده است: به‌رغم این اما این تلاش چندان مؤثر نیفتاد و صدها شخصیت خوشنام، موجه و مجرب اصلاح‌طلب که گواه صداقت، سلامت فکر و عمل آنها کارنامه موفق سال‌های طولانی خدمات مفید و مؤثرشان در مسئولیت‌های بسیار مهم و راهبردی است، اقدام به ثبت‌نام کردند.

نویسنده سرمقاله همبستگی با بیان اینکه با این اقدام آنان مسئولان و مجریان انتخابات در برابر آزمونی بزرگ قرار گرفتند که یا باید ادعای عدالت‌محوری و بی‌طرفی در اجرای قانون را کنار بگذارند و داوطلبان اصلاح‌طلب را رد یا صلاحیت آنها را احراز ننمایند!! یا خطر بزرگ حضور رقیب کارآمد و امتحان پس داده در عرصه‌های مختلف فرهنگی - دینی - اجتماعی و مدیریت  را تحمل کنند و احتمال از دست دادن اکثریت کرسی‌های مجلس را بپذیرند.

اما به‌نظر می‌رسد در ارزیابی این دو وجه تصمیم‌گیری، مجریان انتخابات ترجیح داده‌اند با تأسی از گفته یکی از بزرگانشان که قبلا خط داده بود:« چند روزی اعتراض‌ها را تحمل می‌کنیم و چهار سال راحتیم [نقل به مضمون]» رنج شنیدن اعتراض‌های آزاردهنده چند روزه را بر خود هموار کرده و شیرینی پیروزی آینده را بر خود تلخ نکنند.

در این سرمقاله آمده است: این پرسش مطرح است که نگاه منفی و حذفی‌ مجریان انتخابات که افرادی نیز به‌عنوان معتمد مردم در بین آنها حضور دارند و معلوم نیست بنا به چه مصلحتی اسامی آنها اعلام نمی‌شود تا مردم معتمدان خود را بشناسند، آیا به تقویت نظام جمهوری اسلامی چه وجه اسلامیت و چه وجه جمهوریت آن می‌انجامد؟

وی در این سرمقاله می‌افزاید: اینک فرصت بعدی برای هیات‌های نظارت است تا تنگ‌نظری‌های هیات‌های اجرایی را جبران کنند و شرایط را برای برگزاری انتخاباتی شکوهمند فراهم سازند.

 نگاهی به نیل

فصل جدید در مناسبات تهران- قاهره موضوعی است که غلامرضا قلندریان برای سرمقاله روزنامه قدس برگزیده و می‌نویسد: دکتر حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی بنا به دعوت «احمد فتحی سرور»، رئیس مجلس الشعب مصر، برای شرکت در پنجمین اجلاس رؤسای مجلس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، برای یک دیدار چهار روزه سه‌شنبه عازم قاهره خواهد شد.این سفر در راستای رفت و آمدهای مقامهای دستگاه سیاست خارجی و تسهیل در برقراری مناسبات دیپلماتیک دو کشور، قابل ارزیابی است.

در سرمقاله روزنامه قدس تأکید شده است: رویکرد آقای احمدی‌نژاد در عرصه سیاست خارجی افزون بر تنش زدایی، اولویت ارتباط را به کشورهای اسلامی داده است تا از این منظر افق همگرایی و انسجام اسلامی را در میان جهان اسلام عملی سازند. ایشان در تلاش هستند با ایجاد بلوک اسلامی، ضمن حل معضلات جهان اسلام، ساز وکار ی را برای مقابله با زیاده خواهیهای آمریکا در کشورهای اسلامی ایجاد نمایند.

امید می‌رود، سفر رئیس‌مجلس به قاهره، شکل گیری فصل نوینی از روابط بین دو کشور مهم و محوری جهان اسلام را رقم بزند و ضمن ذوب نمودن یخ روابط، الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای اسلامی گردد تا با همسویی و همگرایی، در شکل دهی مناسبات جهانی سهم بسزایی را ایفا نمایند.

مصر فرصتی برای فلسطین

روزنامه جمهوری اسلامی از منظر دیگری سفر رئیس مجلس به مصر را«فرصتی برای دفاع از آرمان فلسطین» نامیده است و به‌نظر او سفر هیأتی از مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس به مصر برای شرکت در اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی که امروز آغاز می‌شود مناسبت خوبی است برای اینکه نکاتی را درباره رفتار دولت مصر و سایر کشورهای عربی با مردم فلسطین به‌ویژه در ماجرای اخیر غزه مطرح نمائیم.

وی تصریح کرده است: هیأت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در جهان عرب در جریان سفر به مصر و سپس سفر به سودان با صدای رسا   به رژیم‌های حاکم بر کشورهای عربی اعتراض نماید. این فرصت مناسبی برای دفاع از آرمان فلسطین است و همین صداهاست که در جهان اسلام طنین خواهد داشت و راه را برای احقاق حقوق ملت‌های مسلمان و قطع نفوذ استعمارگران هموار خواهد کرد.

پیشگویی

«پیش‌بینی می‌شد که... » را مصطفی معین برای عنوان یادداشتی در روزنامه اعتماد برگزیده است و در آن می‌نویسد: به دلایل روشنی عزم جریان اقتدارگرا را قطعی می‌دانستم و خود نامزد چنین انتخاباتی نبودم، نمی‌خواستم از دیگرانی هم که با نیت خیر و کمک به اصلاح امور کشور قصد ثبت نام دارند سلب انگیزه کنم، این بود که بحث و گفت‌وگویم را به بعد از زمان ثبت نام داوطلبان و اعلام اسامی « بی‌صلاحیت ها» (از نظر آقایان، ) به تأخیر انداختم.

وی در یادداشت اعتماد می‌افزاید: روشن‌ترین خصیصه و سابقه بخش مهمی از نیروهای مسلمان و اصلاح طلب به‌عنوان عدم التزام به «اسلام» و «قانون اساسی» نفی و چنان در این اقدام جناحی بی‌پروا عمل شد که حتی جایی برای «کندی و تندی و افراطی و معتدل،» هم باقی نماند. از نظر من اگر برای این انحصارطلبی و تصلب چاره‌ای اندیشیده نشود به واقع یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب که انتخابات و حقوق اساسی ملت، قانون اساسی و میزان بودن رأی مردم است به مخاطره می‌افتد.

مصطفی معین با یادآوری اینکه هرگونه نقض حقوق مردم در انتخابات پیش رو موجب آسیب‌پذیری بیشتر کشور خواهد بود می‌افزاید: جریانی که امروز نسل انقلاب و مدیران دیروز را با صراحت ردصلاحیت و حذف می‌کند و تمامی تلاش خود را بر جلوگیری از به میدان آمدن نه تنها اصلاح طلبان بلکه حتی افراد و جریان‌های مستقل متمرکز می‌کند، کشور را در معرض مخاطرات مختلف قرار می‌دهد، توانایی‌ها و ظرفیت‌های قانونی کشور را محدود می‌سازد، گروه‌های فعال جامعه و نیروهای سیاسی را منفعل می‌کند و... خدا کند که حداقل به خاطر آخر عاقبت این کار برای کل کشور، این آب رفته از جوی مردم به جوی حق انتخاب آزادانه، سالم، عادلانه و رقابت آمیز آنها برگردد.

در پرده سخن گفتن برای حرف زدن

«بیماران خودشیفته از گذشته عبرت بگیرند» عنوان یادداشتی ازمحمدرضا تاجیک است که در روزنامه اعتماد نوشته شده است.

وی در این مقاله می‌نویسد:  اتواسکوپوفیلیا پدیده‌ای روانی است و به وضعیت اشخاصی اشاره دارد که از نگاه به خود لذت می‌برند. این پدیده روانی در عالم سیاست عمدتاً به شکل نوعی نارسیسیسم یا خودشیفتگی جلوه می‌کند. واژه نارسیسیسم از نام نارسیسوس یا نرگس (شخصیتی در یکی از اسطوره‌های یونانی) مشتق شده است.

نرگس مرد زیبای جوانی بود که مورد توجه بسیاری از زنان جوان قرار داشت. اما او نسبت به همه آنان بی‌تفاوت بود و باعث اندوه آنان می‌شد. اکو که یک پری بسیار زیبا بود عاشق نرگس شد، اما نرگس او را با بی‌رحمی از خود راند؛ خدایان برای مجازات او به‌دلیل بی‌رحمی اش، وی را محکوم به آن کردند که فقط عاشق خودش باشد.»

وی با نقل داستان نرگس می‌نویسد:« یک روز هنگامی که نرگس خم شده بود تا یک جرعه آب از یک برکه بنوشد، عکس خود را در آب دید و عاشق آن شد. در این لحظه بود که دریافت دیگران همان احساسی را که اینک او نسبت به خود یافته، نسبت به او داشته‌اند. او نمی‌توانست نگاه از تصویر خود در آب برگیرد؛ دچار غم عشق به خود شد و در کنار برکه از این اندوه جان داد. در جایی که وی جان داد، گلی جدید با نام نرگس شکفته شد.

محمدرضا تاجیک در این مقاله معتقد است: تئوری بقا حکم می‌کند که این نارسیسوس‌های زمانه ما، نیم نگاهی هم به سرنوشت و سرگذشت اسلاف خود داشته باشند و بیاموزند که اصرار و ابرام بر این «خودشیفتگی» و «دگرهراسی» هرگز عاقبت خوشی (حتی برای اسطوره ها) نداشته است و تا دیر نشده تلاش کنند خود را از چنبره «دیده‌های نمادین» خود رها سازند.

در این شرایط پیچیده و حساس تاریخی، و در این سالی که به نام وحدت و انسجام نام گذاری شده، هنر بازیگران عرصه قدرت و سیاست آن نیست که هر روز بر عمق خودشیفتگی و گستره غیرخودی‌ها بیفزایند و هر لحظه حاشیه جامعه را فربه‌تر از متن آن کنند.

مشارکت کیفی

«مشارکت کیفی ضامن دمکراسی است» عنوان سرمقاله روز سه‌شنبه روزنامه کارگزاران است. در این سرمقاله با اشاره به اینکه مباحث مربوط به رد صلاحیتها دیگر مسائل کشور را از جمله مسائل اقتصادی و موضوعات سیاست خارجی را به حاشیه رانده است می‌خوانیم:طبیعی است که تأکید بر حقوق اصلاح طلبان و اذعان به صلاحیت آنان می‌تواند در شرایطی که فشارهای بین‌المللی بر ایران وجود دارد راهگشای خروج کشور از شرایط کنونی باشد.