تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۶

ترجمه نیلوفر قدیری: بیش از یک سال است که اسرائیلی‌ها در انتظار انتشار گزارشی هستند که الیاهو وینوگراد، قاضی بازنشسته رژیم صهیونیستی درباره جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 در لبنان تهیه کرده است.

این گزارش روز پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد اما در آن به یک پرسش اساسی پاسخ گفته نشد.

پرسشی که به خاطر آن چنین گزارشی تهیه شده بود و همه اسرائیلی‌ها در انتظار پاسخ آن هستند این است: چه کسی مسئول ناکامی ارتش اسرائیل در این عملیات بوده‌است؟

نظرسنجی‌های یک سال گذشته در اسرائیل نشان می‌دهد که اکثر مردم دن‌حالوتس رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح اسرائیل، امیر پرتز وزیر دفاع سابق و از همه مهم‌تر ایهود اولمرت نخست وزیر را مسئول این ناکامی می‌دانند.

دو مقام اول در یک سال گذشته استعفا داده‌اند و مخالفان اولمرت تا کنون بارها درخواست کناره‌گیری او را مطرح کرده‌اند. این درخواست در تجمع همسران سربازان اسرائیلی و عده‌ای از مردم در ماه‌های اخیر هم بارها تکرار شده است.

این گزارش به گونه‌ای تهیه شده که امکان هرگونه تعبیر و تفسیر از آن وجود دارد. به همین دلیل است که اولمرت و اطرافیان او از انتشار آن ابراز خشنودی کردند و همزمان مخالفان وی آن را زمینه‌ای مناسب برای کناره‌گیری نخست وزیر می‌دانند.

در این گزارش آمده است که رژیم صهیونیستی در این جنگ پیروز نشده و خطاهای جدی را مرتکب شده‌است. از سوی دیگر می‌گوید، رهبران اسرائیل با توجه به اطلاعاتی که در دست داشته‌اند بهترین تصمیم را اتخاذ کرده‌اند.

اما مردم اسرائیل مانند محافل سیاسی این رژیم وارد چنین بحث‌هایی نمی‌شوند. برای آنها استعفای اولمرت تنها رویدادی است که معنای مجازات مسئول ناکامی در این جنگ را می‌دهد.

بعد از انتشار این گزارش، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو خواستار کناره‌گیری اولمرت شد. اکنون 2 گزینه وجود دارد؛ یا اولمرت استعفا می‌کند یا دولت ائتلافی از هم می‌پاشد. اما با توجه به اینکه احزاب شاس و کارگر، دیگر شرکای دولت ائتلافی، هنوز ازخروج خود از این ائتلاف سخنی به میان نیاورده‌اند شاید گزینه دیگری هم مطرح باشد.

موضع حزب شاس درباره حمایت از دولت ائتلافی به مواضع اولمرت در مذاکرات صلح با فلسطینیان بستگی دارد. این حزب تهدید کرده که اگر اولمرت با تقسیم بیت‌المقدس موافقت کند از دولت ائتلافی خارج می‌شود.

وینوگراد که از سوی دولت رژیم صهیونیستی مسئولیت یافته بود تا درباره جنگ با لبنان تحقیق کند، در گزارشش تأکید کرده است: این جنگ یک شکست بزرگ و جدی بود و اشتباهات فاحشی در سطوح عالی سیاسی و نظامی درقبال این جنگ صورت گرفت.

حتی اگر اولمرت بعد از انتشار این گزارش جان به در ببرد روزهای سختی پیش رو خواهد داشت. در ادامه مذاکرات با فلسطینی‌ها اگر اولمرت بخواهد خواسته بوش را محقق کند، بدون شک دولت ائتلافی او دچار فروپاشی خواهد شد.

en.rian.ru
31 ژانویه