سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

گروه بین الملل: روز چهارشنبه دهم بهمن گزارش نهایی کمیته وینوگراد منتشر می‌شود. هر چند اکنون دیگر این گزارش از لحاظ نظامی ارزشی ندارد اما به‌طور حتم برای ایهوت‌اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بسیار حیاتی خواهد بود.

کمیته وینوگراد از سال 2006 و پس از شکست اسرائیل در مقابل نیروهای حزب الله در جنگ 33‌روزه لبنان تشکیل شد تا دلایل شکست سخت ارتش این رژیم را مشخص کند.

پس از شکست رژیم صهیونیستی در این نبرد امیر پرتز، وزیر دفاع این کشور و دان حالوتس، رئیس ستاد ارتش مجبور به استعفا شدند.این کمیته در آوریل سال گذشته پیش نویسی از گزارش خود را منتشر کرده بود.

در این پیش نویس عوامل اصلی شکست ارتش لبنان در ابتدا  اولمرت، نخست وزیر این رژیم و سپس رئیس ستاد ارتش معرفی شده بودند. حالوتس بسیار سریع استعفا کرد اما اولمرت همچنان با کم‌ترین محبوبیت ممکن فعالیت می‌کند.

نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز مطالعه و صلح دانشگاه تل‌آویو به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که بیش از دو سوم اسرائیلی‌ها تمایل دارند که وی از مقامش استعفا دهد.

اولمرت بعد از انتشار این پیش نویس اعلام کرد که به‌طور مطلق هیچ تمایلی برای کناره گیری از مقامش طبق نظر کمیسیون وینوگراد ندارد.

در 7 ژانویه امسال هم اولمرت با اعلام اینکه دولتش حتی با ترک اعضای حزب کارگران هم به کارش ادامه می‌دهد گفت: من برای انتخابات آینده نیاز به هیچ ابتکار عملی ندارم. ما می‌توانیم یک ائتلاف وسیع را دوباره حتی بدون حزب کارگران و  ایهود باراک(وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) تشکیل دهیم.

بدون شک با در پیش بودن انتخابات این رژیم ایهود باراک(وزیر دفاع از حزب کارگر) و بنیامین نتانیاهو(رهبر حزب لیکود) از بی‌آبرو شدن اولمرت (از حزب کادیما) خوشحال خواهند شد.

در چند روز گذشته باراک دیدارهای مختلفی با مخالفان اولمرت داشته است. روز گذشته ایتان کابل، دبیر کل حزب کارگر هم از اولمرت خواست تا بدون آبروریزی بیشتر از سمتش استعفا دهد.

نظامی‌های صهیونیستی از انتشار این گزارش بسیار نگران هستند. پیش بینی می‌شود در این گزارش به شدت از نحوه عملکرد ارتش انتقاد شود.

جنگ روانی

اولمرت سعی می‌کند با ایجاد یک جنگ روانی درباره مسئله فلسطین، خود را از پیامدهای گزارش وینوگراد خلاص کند.

محافل اسرائیل معتقدند اولمرت با هدف دامن زدن به جنگ روانی که ایجاد کرده است تلاش می‌کند مشکلات داخلی اسرائیل را به ایران، لبنان و فلسطین ربط دهد و بسیاری از حقایق را تحریف کند.

محافل اسرائیلی اعلام کرده‌اند ادعاهای اولمرت درباره مذاکره با فلسطینی‌ها واهی است و این ادعاها با هدف فریب دادن کمیته وینوگراد طرح می‌شود تا اولمرت مجبور نشود پست خود را ترک کند.

نزدیکان سیاسی ایهود اولمرت در حزب حاکم کادیما در تلاشند با ایجاد یک جنگ روانی دفاعی اولمرت و این حزب را از پیامدهای احتمالی گزارش نهایی کمیته وینوگراد خلاص کنند.

کد خبر 42985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز