همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۶۵ هزار هکتار از اراضی این استان در فامنین، ملایر، کبودراهنگ و همدان در معرض بیابانی شدن قرار دارند.

به گزارش ایرنا، اسفندیار خزایی گفت: بیابان به عرصه‌هایی اطلاق می‌شود که میزان بارش در آن مکان‌ها زیر ۱۰۰ میلی‌متر در سال باشد همچنین بر اثر تخریب، چرای مفرط، تراکم بهره‌بردار در سطح و خشکسالی متمادی سرزمین تبدیل به بیابان شده باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان یادآوری کرد: به منظور پیشگیری از توسعه بیابان از سال ۹۲ فعالیت‌ها آغاز شد و در این راستا ابتدا مدیران کل سازمان جنگل‌ها در بازدید از عرصه‌های همدان، بیابانی شدن این عرصه‌ها را پذیرفتند.

خزایی اضافه کرد: پس از مطالعات علمی صورت گرفته مشخص شد از ۶۵ هزار هکتار ۱۵ هزار هکتار کانون اصلی بیابان هستند بنابر این برای اجرای برنامه‌های جامع آبخیزداری و کاشت گونه‌های مقاوم در این محدوده‌ها برنامه‌ریزی شد.

وی گفت: برای ۵۰۰ هکتار از این مناطق اجرای طرح‌های اصلاحی، احیایی، قرق، کم کردن بهره‌بردار با هدف بازگشت به وضعیت اولیه در چند «سامان عرفی» پیش‌بینی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: بنابر این کشت گونه‌هایی راهبردی بومی و مقام به کم آبی و شوری خاک نظیر «اتریپلکس»، «قره داغ» و «کام فروزما» که برای حفاطت خاک و چرای دام مفید هستند در این مناطق صورت گرفت.

خزایی خاطر نشان کرد: برخی از بهره‌برداران مراتع در برابر اجرای برنامه‌های اصلاحی و احیایی جنگلی و مرتعی مانع‌تراشی می‌کردند.

وی اضافه کرد: برخی از بهره‌برداران که احتمال می‌دادند منافع آنها به خطر می‌افتد نیز در برابر قُرق توسط منابع طبیعی مقاومت می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: اولویت اصلاحی و احیای منابع طبیعی برای جاهایی است که به علت فشار بی‌رویه دام تخریب شده است.

خزایی یکی از چالش بزرگ جهان را تغییر دما دانست و توضیح داد: با وجود نرمال شدن بارش در کشور اما الگوی بارشی از برف به باران تغییر یافته است.

وی افزود: تغییر آب و هوا به خاطر استفاده زیاد از انرژی اتفاق افتاده و با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربند خشک باید برای مدیریت این چالش برنامه ارائه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: موفق شدن نهضت درختکاری به مشارکت مردم بستگی دارد و نگه‌داری درخت مهم‌تر از کاشت آن است.

خزایی گفت: دولت برای توفیق در کاشت نهال، این مولفه را به سمن‌ها، نهادها، ادارات، نیروهای مسلح، مدارس و شهرداری‌ها محول کرده است.

وی اضافه کرد: ۲۷ هزار گونه چند همچون گردو و بادام در فضای سبز، جنگلی کشت می‌شود؛ همچنین ۲۰۰ هزار صنوبر هم آماده کاشت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: گونه صنوبر آب بر بوده و برخی شهرستان‌ها به علت کمبود آب زمینه کاشت ندارند، اما گونه راهبردی برای تولید چوب و کاغذ به شمار می‌رود.

خزایی بیان کرد: ۵۰ هزار گونه از خارج از استان وارد شده و در فضای سبزی همزمان با هفته منابع طبیعی کشت می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۰۰ هزار بوته آویشن در ۱۷ زیر حوزه کشت می‌شود که با طبیعت همخوان بوده و نیازی به آبیاری ندارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری همدان تاکید کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و افزایش پوشش گیاهی تا ۳۰ برابر می تواند از برو سیلاب جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: هر هکتار آبخیزداری موجب ۸۱ متر مکعب استحصال آب و جذب ۲۷۰ مترمکعب آب در سفره‌های زیر زمینی و جلوگیری از بروز سیلاب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزایش ۱۰۰ کیلوگرمی علوفه، کنترل ۲ تن فرسایش خاک در هر هکتار را از دیگر مزیت‌های طرح‌های آبخیزداری برشمرد.

خزایی با بیان این که منابع طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ملی» شعار امسال هفته منابع طبیعی است گفت: بزرگ‌ترین اقدام در راستای حمایت از منابع طبیعی اختصاص ۱۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری این استان است.

وی افزود: ضعیف‌ترین بهره‌برداران در عرصه منابع طبیعی فعالیت دارند چرا که نوع بهره‌برداری آنها تنها چرای دام بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: این اداره کل با اجرای طرح‌های مرتع‌داری، بر روی علمی شدن این کار تلاش کرده تا علاوه بر پایداری مرتع از آن به بهترین نحو استفاده شود.

برچسب‌ها