همشهری آنلاین: ۵۰ سال پیش در این روز رمانی در آمریکا منتشر شد که ۶۷ هفته در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز دوام آورد و ۹ میلیون نسخه از آن در دو سال اول انتشار فروش رفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فوربس، شرکت نشر برکلی در نیویورک به مناسبت ۵۰ سالگی «پدرخوانده» نسخه‌ای ویژه از رمان ماندگار ماریو پوزو را با پیشگفتاری از فرانسیس فورد کوپولا منتشر و روانه بازار کرده است؛ فیلمسازی که بر اساس کتاب پوزو یکی از ماندگارترین سه‌گانه‌های تاریخ سینما را ساخت و با همان «پدرخوانده» اول همراه با پوزو جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برد. در نسخه ۵۰ سالگی، آنتونی پوزو هم بر کتاب پدرش یادداشت نوشته است.

در بخشی از پیشگفتار کوپولا بر نسخه ویژه «پدرخوانده» چنین آمده است: «بر اساس اسم پوزو روی کتاب فکر می‌کردم باید داستانی روشنفکرانه در مایه‌های اومبرتو اکو یا ایتالو کالوینو بخوانم. هر چند وقتی شروع به خواندن کردم، نخستین واکنشم شگفتی و بی‌میلی بود. داستان به کتاب‌های هارالد رابین و اروینگ والاس بیشتر شباهت داشت و می‌دانستم حالا که قرار است از روی آن یک فیلم بسازم، باید این پیشنهاد را پس بزنم.»

کوپولای جوان که آن زمان به کارگردانی یک فیلم و پول آن بسیار نیاز داشت، تصمیم گرفت بار دیگر «پدرخوانده» را بخواند. او ماجرا را این‌گونه روایت کرده است: «بار دوم با دقت بیشتر کتاب را خواندم و نکته‌هایش را یادداشت کردم. آنچه یافتم این بود که یک داستان کلاسیک زیر لایه بیرونی پنهان است؛ پادشاهی با سه فرزند که هر کدام بخشی از شخصیت او را ارث برده‌اند. با خودم فکر کردم اگر بتوانم بخشی از کتاب را به فیلم تبدیل کنم، موفق خواهد شد.»

فیلمساز آمریکایی در ۳۳ سالگی روی صندلی کارگردانی «پدرخوانده» نشست و آن را با بازی درخشان مارلون براندو و ال پاچینو ساخت؛ پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۷۲، برای مدتی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ، برنده سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (پاچینو) و بهترین فیلمنامه اقتباسی و نامزد دریافت هفت جایزه اسکار دیگر از جمله جوایز بازیگری برای پاچینو، رابرت دووال و جیمز کان و بهترین کارگردان برای کوپولا.

«پدرخوانده» ۱۷۷ دقیقه‌ای که با بودجه پنج تا شش میلیون دلاری تولید شده بود، در اکران عمومی بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون دلار فروخت و موفقیت آن چنان خیره‌کننده بود که کوپولا دو دنباله دیگر در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۹۰ ساخت. «پدرخوانده ۲» گرچه از نظر تجاری چندان موفق نبود اما نامزد دریافت ۱۱ اسکار و برنده شش جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان شد. قسمت سوم با وجود درآمد ۱۳۵ میلیون دلاری، حتی یک جایزه هم از هفت نامزدی اسکار نبرد.

آنتونی پوزو در یادداشت خود بر نسخه ۵۰ سالگی «پدرخوانده» دلیل موفقیت کتاب پدرش را چنین شرح داده است: «ایده درخشان و منحصر به فرد بنا کردن پایه‌های داستان بر ارزش‌های خانوادگی کلید پیروزی آن بود. پدرم معتقد بود هیچ‌کس به اندازه ایتالیایی‌ها به ارزش‌های خانوادگی بها نمی‌دهد و یکی از دلایل موفقیت مافیا هم همین است. او می‌گفت «پدرخوانده» داستانی پراحساس درباره یک خانواده با ارزش‌های قوی و بزرگ است.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در متنی که به مناسبت مرگ پوزو در دوم ژوییه ۱۹۹۹ منتشر کرد، از پیش‌پرداخت پنج هزار دلاری این نویسنده برای نگارش یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های تاریخ معاصر خبر داد. هر چند پوزو بعدها برای واگذاری حق انتشار نسخه شومیز «پدرخوانده» ۴۱۰ هزار دلار پول به جیب زد.

این نویسنده ایتالیایی‌تبار زاده نیویورک پیش از «پدرخوانده» دست‌کم سه کتاب دیگر منتشر کرده بود و پس از آن هم «احمق‌ها می‌میرند»، «سیسیلی»، «چهارمین کا»، «آخرین پدرخوانده»، «اُمرتا» و... به بازار فرستاد اما هرگز نتوانست موفقیت شاهکار خود را تکرار کند. پوزو سرانجام سال ۱۹۹۹ در ۷۸ سالگی به دلیل نارسایی قلبی از دنیا رفت.