تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸

مینا شهنی: کمبود پزشک در اجرای طرح بیمه درمان روستائیان و عشایر کشور مهم‌ترین مانع پیشرفت این طرح در کشور است.

صادق رجایی، مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی، در این‌باره گفت: برای برطرف شدن مشکل دسترسی نداشتن روستائیان و عشایر کشور به پزشک، نیازمند فعالیت 12 هزار پزشک در طرح بیمه درمان روستائیان و عشایر کشور هستیم.

به گفته رجایی، هم اکنون 5 هزار و 500 پزشک در اجرای این طرح همکاری دارند اما برای رسیدن به استانداردهای مورد نظر نیازمند افزودن 6 هزار و 500 پزشک به این تعداد هستیم.

به گفته رجایی، به دلیل کمبود پزشک مستقر در مراکز درمانی اگر پزشک یک مرکز دچار بیماری شده یا برای دهگردشی محل استقرار را ترک کند، بیماران مراجعه کننده به مرکز با عدم دسترسی به پزشک روبه رو خواهند شد، به همین دلیل پیشنهاد داد تا در بسیاری از مراکز به جای یک پزشک تعداد پزشکان بیشتری  مستقر شوند.

رجایی با تاکید بر این‌که در حال حاضر ابزار کافی برای تشویق پزشکان به شروع و ادامه همکاری با طرح پزشک خانواده برای تقویت درمان روستائیان  وجود ندارد، افزود: باید پزشکان را برای مشارکت و همکاری با طرح پزشک خانواده ترغیب کرد و در این راستا از اهرم‌های گوناگون مانند دادن دستمزد کافی و یا امتیازاتی برای ادامه تحصیل استفاده کرد.

 رجایی با اشاره به کمبود امکانات موجود در زمینه جذب پزشک گفت: در حال حاضر در جنوب استان خراسان، بخش‌هایی از استان ایلام و هرمزگان نتوانسته‌ایم به اندازه کافی پزشک جذب کنیم.

به گفته او باید در زمینه دستمزد این پزشکان تجدید نظر کرده ، به ویژه در مناطق صعب‌العبور و دور افتاده کشور امکانات بیشتری در اختیار پزشکان گذاشته شود.

رجایی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به عنوان متولی آموزش پزشکی در کشور می‌تواند یکی از شرط‌های مورد نیاز برای پذیرش متقاضیان دوره رزیدنتی را پشت سر گذاشتن دوره پزشکی خانواده قرار دهد.

او افزود: با توجه به جمعیت 21 میلیون نفری روستایی و عشایر بیمه شده در کشور،‌ در شرایط کنونی برای هر 4 هزار نفر یک پزشک مستقر است، در حالی‌‌که بنابرانتظار مسئولان اجرای کامل این طرح، باید برای هر 2 هزار نفر روستایی و عشایر یک پزشک مستقر در محل داشته‌باشیم.

 سازمان بیمه خدمات درمانی کشور، برای بیش از 21 میلیون نفر روستایی و عشایر شناسایی شده کشور دفترچه مخصوص بیمه درمان روستائیان صادر کرده و در اختیار آنان قرار داده‌است.

از این جمعیت 18 میلیون و 200 هزار نفر ساکن روستاها، 450 هزار نفر عشایر کشور و 2 میلیون و 500 هزار نفر ساکنان شهرهایی با جمعیت کمتر از 20 هزار نفرند.این افراد نیازمند پرداخت حق بیمه نیستند و تنها 200 تومان برای هزینه صدور دفترچه می‌پردازند.به گفته رجایی، اعتباراتی که امسال  از سوی دولت  برای اجرای طرح بیمه درمان روستائیان و عشایر  در اختیار  سازمان بیمه خدمات درمانی‌ گذاشته‌شده‌است بالغ بر 492 میلیارد تومان است.

اگر این اعتبار را بر تعداد افرادی که دفترچه بیمه روستایی دریافت کرده‌اند، تقسیم کنیم به هر یک از روستائیان و عشایر بیمه شده 1800 تومان می‌رسد.مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی، با انتقاد از بودجه در نظر گرفته شده از سوی دولت برای بیمه درمان روستائیان و عشایر گفت: اگر دولت میزان سرانه بیمه روستائیان را همانند کارمندان دولت پرداخت کند می‌توان انتظار داشت اجرای بیمه درمان روستائیان با سرعت و کیفیت بیشتری دنبال شود.

مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی گفت: به نظر می‌رسد 10 تا 20 درصد روستائیان کشور برای دسترسی به پزشک مشکلات زیادی دارند،‌ این گروه بیشتر ساکن مناطق صعب‌العبور و دورافتاده کشورند.

 مشکل درمان روستائیان حل نمی‌شود

رجایی معتقد است که با ادامه روند فعلی، مشکل درمان روستائیان و عشایر کشور حل نخواهد شد.

او در توجیه این اعتقاد گفت: اگر روش فعلی را ادامه بدهیم مشکلات این بخش حل نخواهد شد، چنانچه دولت سرانه درمان را هم به چند برابر افزایش دهد، دست به حل این مشکل به شکل مقطعی زده‌است و ممکن است افزایش سرانه مشکل بخش درمان کشور را برای یک یا 2 سال تعدیل کند و پس از طی مدت کوتاهی دوباره به همین شرایط امروز برمی‌‌گردیم.

به گفته او‌تغییر سرانه تنها در حالی می‌‌تواند گامی در جهت حل مشکل درمانی مردم کشور باشد که به شکل هدفمند انجام شود.رئیس سازمان بیمه خدمات درمانی افزود:‌ پرداخت به پزشکان شاغل در بخش دولتی باید متناسب با شرایط و او ضاع  روز باشد. در شرایط کنونی پرداختی ما به پزشکان بخش دولتی بسیار کمتر از آن چیزی است که پزشک انتظار دارد، به همین دلیل پزشک بخش دولتی جذب فعالیت در بخش خصوصی می‌شود و مراکز درمانی دولتی با کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص روبه رو می‌شوند.