به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بوک دیزاینر، ایمی کالینز نویسنده کتابهای متعددی درباره روشهای بازاریابی کتاب است و سالها به عنوان مدیر اجرایی فروشگاههای زنجیرهای کتاب در آمریکا فعالیت کرده است. تجربه فروش کتاب در بارنزاندنوبل، وال مارت، تارگت و کوستکو از کالینز فردی موفق در ارائه روشهای راهبردی فروش و بازاریابی کتاب ساخته است. کالینز در آخرین کتاب خود با عنوان همه چیز درباره نوشتن کتاب و فروش آن به روشهای بازاریابی کتاب اشاره کرده است. وی در یادداشتی برگرفته از این کتاب به بایدها و نبایدهای بازاریابی کتاب اشاره میکند و مینویسد قبل از هر کاری باید نویسنده مخاطب خود را بشناسد.
کالینز مینویسد: نویسندهای که مخاطب خود را نشناسد و نداند که برای چه کسی کتاب مینویسد به طور حتم موفق نخواهد بود. من در گفتگو با نویسندگان موفق بسیاری به این نتیجه رسیدم که نویسنده موفق فروش بالای کتابش را با شناخت مخاطب تضمین میکند. بسیاری از نویسندگان پرفروش کسانی هستند شبیه خوانندگان خود. یعنی خیلی از نویسندگان شبیه مخاطبان خود هستند. ولی در خیلی موارد هم اینطور نیست. بسیاری از نویسندگان بالای ۶۰ سال را میشناسم که برای نوجوانها داستانهای عاشقانه مینویسند و اینطور نتیجه میگیریم که قبل از هرچیز باید مخاطب خود را شناسایی کنید.
نویسندگان باید در شناسایی مخاطب خود به چه آمارها و دادههایی اعتماد کنند. خیلی ساده است. آنها بهتر است به آمارهای رسمی انجمنهای صنفی کتابها و نویسندگان مراجعه کنند. مثلاً در مورد رمانهای عاشقانه اخیراً آمارهای جالب توجهی منتشر شده است. طبق آمارهای ارائه شده توسط انجمن نویسندگان آمریکا نزدیک به ۸۴درصد مخاطب رمانهای عاشقانه و عامهپسند را زنان تشکیل میدهند و تنها ۱۶درصد مردان به این کتابها علاقه نشان میدهند. خب همین آمار کافی است که نویسنده مخاطب را شناسایی کند و ژانر کتاب خود را بر اساس آن انتخاب کند. طبق آمارهای انجمن نویسندگان متوسط سنی مخاطب کتابهای عامهپسند بین ۳۰ تا ۵۰ سال است و همین امر ثابت میکند که با چه قشری طرف هستید.
حتی بعضی از آمارها نیز میتواند نویسندگان را در قیمت گذاری کتابهایشان کمک کند. طبق دادهها و آمارهای انجمن نویسندگان متوسط درآمد کسانی که رمانهای عاشقانه میخرند ۵۵هزار دلار در سال است که این رقم این معنی را میدهد که معمولاً افراد پردرآمد چنین کتابهایی را میخوانند و بر این اساس نویسنده میتواند سیاست بازاریابی خود را بر آن قرار دهد. حتی وقتی گفته میشود بسیاری از خوانندگان کتابهای عامهپسند در جنوب کشور زندگی میکنند میتوان سیاست توزیع کتاب را بر اساس منطقه جغرافیایی خاص تدوین کرد. نویسندگی در این روزها تنها به نوشتن خلاصه نمیشود بلکه باید در چاپ، نشر و حتی توزیع کتاب اطلاعات کافی داشته باشید تا نویسنده موفقی بشوید.
کالینز اعتقاد دارد سیاست چاپ کتاب و بازاریابی آن به طور حتم به قدرت خرید مخاطب بستگی دارد. آمارها نشان میدهند که چه نوع خوانندگانی مخاطب شما هستند و حتی میتوانید نوع فرمت دیجیتالی یا چاپی بودن کتاب را نیز بر این اساس پیشبینی کنید. خب وقتی خوانندگان ژانر خاصی قدرت خرید پایینی ندارند نباید از فرمتهای گرانقیمت چاپی برای انتشار کتاب استفاده کنید. بهتر است از فرمتهای کتاب الکترونیک در پایین آوردن قیمت بهره بگیرید. همیشه هم نوع الکترونیک کتابها این معنی را نمیدهد که کتاب شما ارزش پایینی دارد. به این فکر کنید که کتاب شما توسط چه قشر جمعیتی خوانده میشود.
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
همشهری آنلاین: تجربه فروش کتاب در بارنزاندنوبل، وال مارت، تارگت و کوستکو از کالینز فردی موفق در ارائه روشهای راهبردی فروش و بازاریابی کتاب ساخته است. کالینز در آخرین کتاب خود با عنوان همه چیز درباره نوشتن کتاب و فروش آن به روشهای بازاریابی کتاب اشاره کرده است.