خلق فضای شاد و با طراوت در کلانشهر تهران و احیای شب‌های پایتخت مهم‌ترین هدف اجرای طرح پهنه رودکی است.

پروژه ملی و فراملی پای گردشگران و توریست‌ها هم به آن باز شود. «حسن شیخ‌الاسلامی» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان تهران در گفت‌وگو با همشهری محله با استقبال از اجرای طرح فرهنگی پهنه رودکی پیشنهاد می‌دهد: «زمینه‌ای فراهم شود تا هنرمندان در پیاده راه شهریار آثار هنری خلق کنند و مردم با روند تولید صنایع‌دستی بیشتر آشنا شوند.»  

  •  در جریان اجرای طرح پهنه رودکی قرار دارید؟  

متولیان طرح قرار است جلسه‌ای در این خصوص با مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری داشته باشند تا داشته‌هایمان را تبادل کنیم و به یک خرد جمعی در اجرای بهتر طرح، برسیم.  

  •   راه‌اندازی پهنه چه تأثیری در نگهداری هویت تاریخی تهران دارد؟  

بناها و عناصر ارزشمند تاریخی، هویت محله‌ها هستند که برخی از آنها در محدوده طرح پهنه رودکی قرار دارد. با اجرایی شدن این پروژه می‌توان بناهای تاریخی را شناسایی کرد و برای ایجاد زیبایی بصری در منظر شهری آنها را مرمت و بازسازی کرد. همین کار باعث حراست از بناهای تاریخی و هویت محله می‌شود.  

  •    در پهنه رودکی آیا امکان تغییر کاربری بناهای تاریخی به فرهنگی وجود دارد؟  

پهنه رودکی زمانی معنا و مفهوم پیاد می‌کند که بناهای تاریخی و باارزش محدوده طرح، شناسایی و منطبق با کاربری‌های فرهنگی احیا و بازسازی شوند. این موضوع در دستور کار قرار دارد و همچنین برخی از بناهای قدیمی را که فضای مناسبی دارند می‌توانیم احیا و به کاربری فرهنگی تغییر دهیم.  

  •    اجرای طرح پهنه رودکی چه تأثیری بر گردشگری می‌گذارد؟  

دو مجموعه فرهنگی تئاترشهر و تالار وحدت به‌عنوان قطب فرهنگی پایتخت همیشه میزبان جشنواره و فستیوال‌های ملی و فراملی بوده‌اند. بنابراین قرار گرفتن این دو مجموعه در محدوده پهنه رودکی و اجرای برنامه‌های متنوع در گذرهای پیش‌بینی شده، قطعاً مسیر جذب توریست و گردشگر را هموار می‌کند و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم.  

  •    پیشنهاد خاصی برای اجرای بهتر پهنه رودکی دارید؟  

در کنار ۴ گذر تعریف شده می‌توان گذری ایجاد کرد که هنرمندان آثار هنری‌شان را در برابر تماشاچیان خلق کنند تا آنها هم با روند تولید آثار هنری به‌ویژه صنایع‌دستی آشنا شوند.