زهرا بلندی-خبرنگار:تجربه‌های زندگی‌شان محدود است و چیز زیادی درباره وضعیت افراد کم برخوردار جامعه نمی‌دانند. کودکان دبستانی که عزمشان را جزم کرده‌اند تا همراه با الفبای دانش، الفبای نوعدوستی را هم فرا بگیرند.

صحبت از گروه ۹۵ نفره دانش‌آموزان مدرسه میرداماد است که فعالیتشان را با راه‌اندازی یک مؤسسه خیریه خودجوش از سال ۱۳۹۶ آغاز کردند. این بچه‌ها با برگزاری جشنواره‌های غذا و تبلیغ بین خیّران مبالغی را جمع و صرف کمک به نیازمندان می‌کنند. زنگ تفریح است. گروهی از دانش‌آموزان در حیاط مدرسه پرسه می‌زنند ‌و عده‌ای به انتظار رسیدن نوبتشان برای خرید غذا در صف ایستاده‌اند. ساندویچ‌های خانگی با نظم خاصی روی میز در سالن مدرسه چیده شده و تعدادی از والدین دانش‌آموزان که اداره غرفه‌ها را به عهده دارند پشت میز نشسته‌اند. بیش از همه مدیر مدرسه در تدارک اجرای هرچه بهتر مراسم است.

«لیلا کشانی» به‌عنوان ایده‌پرداز شکل‌گیری این گروه می‌گوید: «این طرح نخستین بار بهمن سال گذشته با همراهی ۳۵ نفر از دانش‌آموزان آغاز و به مرور بر تعداد مشارکت‌کنندگان اضافه شد و در حال حاضر ۲۹۴ نفر در این مؤسسه عضویت دارند. » او درباره جزییات این طرح می‌گوید: «این مؤسسه با هدف ایجاد روحیه انقلابی و نوعدوستی بین دانش‌آموزان فعالیتش را آغاز کرد.

ابتدا یک جشنواره غذا با مشارکت بچه‌ها و خانواده‌هایشان راه‌اندازی و مبالغ حاصل از آن که حدود ۶۰۰هزار تومان بود، برای کمک به نیازمندان صرف شد. » کشانی ادامه می‌دهد: «امسال برای اینکه شرایط عضویت دانش‌آموزان بیشتری را فراهم کنیم با رویکردی جدی‌تر این بار چیزی شبیه دسته‌چک درست کردیم تا با تبلیغات گسترده بر تعداد خیّران بیفزاییم. طبق این برنامه بچه‌ها برای تعیین میزان مبالغ اهدایی، همراه با دسته‌چک‌هایشان نزد مسئولان مدرسه، انجمن‌ها و خانواده‌هایشان می‌روند و با معرفی طرح آنها را به مشارکت در آن ترغیب می‌کنند. » مدیر مدرسه می‌گوید: «با هماهنگی مرکز خیریه مسجد «ابراهیم خلیل» اقشار کم‌برخوردار یکی از نقاط حاشیه‌ای منطقه را شناسایی کردیم و با نیازسنجی مایحتاج‌شان، کمک‌ها را به‌صورت نقدی و غیرنقدی برایشان فرستادیم. »

کشانی با اشاره به اینکه بسیاری از بچه‌های مدرسه ما تک‌فرزند و درون‌گرا هستند و کمتر در کارهای گروهی شرکت می‌کنند، ادامه می‌دهد: «همین اقدام کوچک و استقبال بی‌نظیر خانواده‌ها باعث شد علاوه بر روحیه قناعت و صرفه‌جویی، وحدت و یکپارچگی هم بین دانش‌آموزان شکل بگیرد و حلقه اتصال آنها هر روز بزرگ‌تر شود. » او به اقدامات آینده هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «برگزاری جشن نیکوکاری برای کودکان‌کار و عبارت از کودکان مبتلا به سرطان بیمارستان محک و اهدای اسباب‌بازی به آنها از جمله اقداماتی است که قصد داریم به زودی اجرا کنیم. »

  • تلاش‌های نتیجه‌بخش دانش‌آموزان 

تلاش‌های دانش‌آموزانی که با قامت‌های کوچک مسئولیت اداره یک مؤسسه را برعهده گرفته‌اند یکی از جذابیت‌های این مراسم است. بچه‌هایی که با تبلیغات گسترده طی یک سال اتفاقات خوش زیادی را رقم زده‌اند و با اهدای لاله‌های مقوایی و دسته‌چک‌های سفید حاضران را برای عضویت در مؤسسه‌ راهنمایی می‌کنند. «نگین پورعرب» یکی از همین دانش‌آموزان است که در پایه ششم تحصیل می‌کند. او درباره عضویتش در این گروه می‌گوید: «مشارکت در کارهای گروهی را دوست دارم و داوطلبانه در این مؤسسه عضو شدم. ابتدا فعالیتم را با مراجعه به مسئولان مدرسه آغاز کردم و بعد از آن سراغ خانواده، دوستان و بستگانم رفتم. »

«نرگس هراتی» یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه پنجم این مدرسه است. او با اشاره به اینکه از کودکی تا هم‌اکنون همراه خانواده‌اش در فعالیت‌های خیریه شرکت می‌کند، می‌گوید: «هر سال ابتدای سال تحصیلی همراه پدر و مادرم بسته‌های حمایتی دانش‌آموزی آماده می‌کنیم و آنها را به محله‌های نیازمند می‌بریم. این موضوع باعث شده آدم ولخرجی نباشم و هزینه خریدهای غیرضروری را به افراد نیازمند ببخشم. » «رها طیبی» دانش‌آموز پایه چهارمی است که به تنهایی ۶۵۰ هزار تومان برای نیازمندان جمع کرده است. او معتقد است بخش زیادی از موفقیتش در این کار به گفت‌وگوی مؤثری که با بستگانش داشته برمی‌گردد و با بیان اینکه قصد دارد این روند را همیشه در زندگی‌اش داشته باشد، می‌گوید: «حتی بعد از دبستان با ورود به مدرسه جدید هم قصد دارم این کار را ادامه دهم و به مسئولان مدرسه ایده اجرای این طرح را خواهم داد. »

  •  کسب مدال نقره استانی 

«نیایش عبدالملکی» یکی از دانش‌آموزان پایه دوم دبستان میرداماد در رشته کاراته مدال‌های متعددی را از آن خود کرده است. این دانش‌آموز که فعالیت ورزشی‌اش را از ۵ سالگی در مجموعه فتح‌المبین آغاز کرده با دارا بودن کمربند سبز، طی این سال‌ها در مسابقات منطقه‌ای، استانی و شهر تهران رده سنی خردسالان رشته کاتا و کومیته مقام‌های متعددی را از آن خود کرده است. کسب مدال‌های نقره و برنز رشته‌های کاتا و کومیته استان تهران هم از دیگر افتخارات اوست که برای آخرین بار در سال ۱۳۹۷ کسب کرده است.  

  • دست‌سازه‌هایی از پسماند خشک 

دانش‌آموزان این مدرسه حامیان محیط‌زیست هستند و مدیریت پسماند را از ابتدای ورود به مدرسه یاد می‌گیرند. «زهرا فرامرزی» معاون دبستان میرداماد می‌گوید: «همه بچه‌های مدرسه با این سطل‌ها آشنایی دارند. بارها این سطل‌ها را پر و بعد به‌صورت گروهی با جمع‌آوری پسماندهای داخل آن کاردستی درست کرده‌اند. » او با نشان دادن نمایشگاه دست‌سازه‌های ساخته شده از دورریختنی‌ها که در  سالن قرار گرفته، می‌گوید: «دست‌سازه‌های دانش‌آموزان در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده و به بهترین آثار جوایزی اهدا می‌شود. »