همشهری آنلاین: مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید: سلامت یک نیاز است و باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. مردم باید از نهادهای مسئول، "سلامت" به معنای عام آن را مطالبه و پیگیری کنند.

دکتر جهان جهانپور در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، بر ضرورت تغییر سبک غلط زندگی و تغذیه ایرانی‌ها تاکید می‌کند و  می‌گوید: در کنار عوامل اجتماعی و فرهنگی متعدد، کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌هایی نیز  در طول سالیان گذشته، صورت گرفته که سبب شده است، سبک زندگی و تغذیه ایرانی‌ها، سلامت‌محور نباشد.

  او خاطرنشان می‌کند: تغییرات سبک زندگی، تابع عوامل متعددی است و تنها یک یا دو عامل،  سبب تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها نبوده و نیست. عوامل اجتماعی، فرهنگی و ...  مختلف در این میان تاثیرگذار بوده و هستند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید: چاقی، کم‌تحرکی،  چربی خون بالا،  فشارخون بالا و انواع و اقسام بیماری‌های غیرواگیر که با آن درگیر هستیم و متاسفانه  حتی  در برخی از کودکان و نوجوان ایرانی هم مشاهده می‌شود، معلول سبک غلط زندگی و تغذیه است.

جهانپور تصریح می‌کند: اعتقاد داریم که توجه و اهمیت به رویکرد سلامت محوری، یک اصل مهم و انکارناپذیر است که خوشبختانه هم وزیر بهداشت و معاونان و مسئولان وزارتخانه به این مهم توجه ویژه دارند.

 او می‌گوید: در دیدگاه سلامت محوری، توجه به موضوع پیشگیری مقدم بر درمان بسیار اهمیت دارد چرا که با توجه و تمرکز بر اصل پیشگیری مقدم بر درمان و تاکید ویژه بر  آموزش‌های همگانی و ارتقای سواد سلامت مردم می‌توانیم و باید رویکرد سلامت محوری را در جامعه ساری و جاری کنیم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت اضافه می‌کند: بدون تردید تحقق کامل رویکرد سلامت محوری و عملیاتی و اجرایی کردن مولفه‌های این مهم نیاز به همکاری‌های بین بخشی و همکاری تمام وزارت‌خانه‌ها و نهادهای ذی ربط دارد و بدون مشارکت آنها تحقق کامل این مهم امکان‌پذیر نخواهد شد.

جهانپور می‌گوید: در بحث ارتقاء سطح سواد سلامت و آموزش‌های همگانی سلامت، توجه به خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی بسیار ضروری است. قطعا نقش خانواده‌ها در حفظ و تامین و پایداری سلامت کودکان نوجوانان و جوانان ایران نقشی مهم و تاثیرگذار است و در این میان ارتقای سطح سواد سلامت مادران به عنوان انگیزه‌دارترین، مراقبان سلامت، برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

جهانپور تصریح می‌کند: دربرنامه‌های طرح تحول سلامت،  توجه به رویکرد سلامت محوری، فرهنگسازی مستمر و  موضوع مهم آموزش همگانی مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، کمپین‌های آموزش همگانی برای ارتقا سطح سواد سلامت مردم و خانواده‌ها  به طور مستمر تشکیل می‌شود.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت بر حفظ و تامین سلامت دانش آموزان ایرانی تاکید می‌کند و می‌گوید: برای تحقق کامل این مهم، از خانواده‌ها  و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای فرهنگی، همچون وزارت آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان، صدا و سیما و ... تقاضا داریم  که برای  تحقق و عملیاتی شدن برنامه‌ها با وزارت بهداشت  بیش از گذشته همکاری داشته باشند.