همشهری آنلاین: جبهه‌های متخاصم سیاسی در کنیا در خصوص کار بر روی قانون اساسی جدید این کشور به توافق رسیدند.

شبکه خبری دویچه وله از نایروبی گزارش داد، طبق اطلاعات مذاکره‌کنندگان دولت قرار است این اتفاق ظرف مدت یک سال روی دهد.

قانون اساسی جدید کنیا می‌تواند زمینه تقسیم قدرت را در این کشور به وجود آورد و رهبران سیاسی این کشور را وادار به حل مشاجرات بر سر موضوع پیروز انتخابات 27 دسامبر گذشته کند.

در حالی که سخنگوی کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل از امضای توافقنامه بین دولت و مخالفان کنیا پس از سه هفته مذاکرات فشرده خبر داده بود، مارثا کاروا، رئیس هیات مذاکره کننده دولت کنیا امضای توافقنامه نهایی با نمایندگان شورشیان را تکذیب کرد.

وی در همین حال گفت: دو طرف برای تدوین قانون اساسی جدیدی برای کنیا به توافق رسیدند.

قرار است عنان میانجی‌گر جدید در کنیا امروز (جمعه 26 بهمن) جزییات این توافقنامه را اعلام کند. [دعوت عنان از طرف‌های مناقشه به مذاکرات محرمانه]

گفته می‌شود ترکیب دولت کنیا (به عنوان مهم‌ترین موضوع مناقشه میان هواداران موای کیباکی،‌ رییس جمهور و رایلا اودینگا، رهبر مخالفان) همچنان محل جنجال است. [بحران کنیا] از سوی دیگر، جورج بوش،‌رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت قصد دارد برای اعلام حمایت واشنگتن از تلاش‌های انجام شده به منظور خاتمه دادن به خشونت در کنیا و کمک به حل بحران سیاسی در این کشور، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا را به این کشور اعزام کند.

وی تصریح کرد: آمریکا از هرگونه تلاش به رهبری عنان برای حل بحران سیاسی کنیا و ایجاد آشتی ملی در این کشور حمایت می‌کند.

بوش که خود امروز سفر دوره‌ای خود را به آفریقا آغاز می‌کند، گفت رایس حامل پیام‌های جداگانه وی به برخی رهبران سیاسی کنیاست.

برچسب‌ها