تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲

مدیر امور طیور و زنبور عسل معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز می‌گوید: البرز از نظر تعداد کلنی و جمعیت زنبور و تولید زنبورستان‌ها در کشور عدد قابل توجهی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

ولی از نظر شرایط کلی زنبورداران «دانش فنی و تکنولوژی در تولید» و محصول عسل جایگاه خوبی دارد به طوری که در ۵ سال گذشته ۲ دوره زنبوردار نمونه کشور از البرز انتخاب شده است. «مجتبی تقی‌زاده» در گفت‌وگو با همشهری، با بیان این‌که عسل تولیدی در استان از نظر کیفیت جزو عسل‌های مطلوب است که امکان صادرات خوبی دارد می‌گوید: به دلیل این ظرفیت در مباحث مربوط به تسهیلات به عنوان یک ظرفیت ویژه به صنعت زنبورداری نگاه و اعتبارات خوبی یه این بخش داده می‌شود.

وی می‌افزاید: مهم‌ترین تولیدات این بخش تولید ملکه باکیفیت برای مدیریت تولید تخم در هر کلنی در زنبورستان‌ها و تامین ژن مورد نیاز و سایر فراورده‌ها مانند ژل رویال، گرده گل، موم و بره موم است و اگر این محصولات بخش عمده‌ای از تولیدات باشد و بتوانیم آن را توسعه دهیم می‌توانیم درآینده باعث افزایش درآمد و اشتغال در این بخش باشیم. تقی‌زاده با بیان این‌که تعدادی زنبوردار پیشرو در هر کدام از این تولیدات داریم که در بحث ژل رویال کار می‌کنند می‌افزاید: با توجه به ارزش اقتصادی که هر گرم از این ماده غذایی دارد می‌تواند باعث سطح توسعه‌یافتگی زنبورستان‌ها باشد.وی اضافه می‌کند: از طرف دیگر چند واحد پرورش ملکه در استان فعال هستند که ظرفیت کافی برای تولید ژن لازم را داشته و می‌توانند اصلاح نژاد را برای تولید ملکه زنبورستان‌ها داشته باشند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یکی از مشکلات بخش زنبورداری را مهاجرپذیری استان عنوان می‌کند و می‌گوید: البرز به دلیل قابلیت مراتع در شهرستان طالقان و جاده چالوس به لحاظ نوع گیاهان و پوشش گیاهی مناسب و توان و ظرفیت بالای تولیدشهد و گرده گل در این مناطق معمولا مورد توجه همه زنبورداران کشور قرار می‌گیرد، به‌طوری که هر سال در مقاطعی از سال پذیرای زنبورستان‌هایی هستیم که در مسیر کوچشان به دیگر استان‌ها قرار داریم اما در بعضی مواقع مالکان این زنبورستان‌ها قواعد و چارچوبی را که به هنگام کوچ باید رعایت کنند رعایت نمی‌کنند و این موضوع به صنعت زنبورداری ما آسیب می‌زند. تقی‌زاده می‌افزاید: زنبورداران برای کوچ و استقرار در استان‌های عبوری، باید گواهی بهداشتی دریافت و کندوها را در مکانی که جانمایی شده مستقر کنند و چنانچه این قواعد را رعایت نکنند باعث بروز مشکلاتی در حوزه استان شده که این مشکلات به حوزه طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شده و امکان استقرار زنبورستان‌های میهمان را دچار اختلال می‌کنند.