تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۶

همشهری آنلاین: وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، از ترکیه خواست که از نفوذ خود بر حماس به منظور یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای رفع اختلاف میان فتح و حماس استفاده کند

 به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، ریاض المالکی جمعه (26بهمن) پس از گفتگو با همتای ترک خود،علی باباجان، گفت: ترکیه از وضعیتی بسیار منحصر به فرد برخوردار است و رابطه کاری خوبی با اسراییل دارد اما همچنین با حماس، تشکیلات خودگردان و دولت آمریکا نیز ارتباطات خوبی دارد.

مالکی در ادامه اظهار داشت: ما از ترکیه انتظار داریم نقش خود را در متقاعد کردن حماس به عقب‌نشینی ایفا کند تا گذرگاه رفح بازگشایی شود و حماس در آمد و شد از این گذرگاه دخالت نداشته باشد.
 
این مقام تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین گفت: این تشکیلات به رهبری محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان، به ادامه مذاکره با حماس برای بازگرداندن اتحاد به سرزمین‌های اشغالی پایبند است.
 
وی افزود: ما نباید از زور و خشونت برای بازگرداندن غزه استفاده کنیم و می‌خواهیم با افراد حماس گفتگو داشته باشیم تا آنان را از اقداماتی که منجر به کودتا در غزه شده است، دور کنیم.
 
مالکی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم دوستان ما در ترکیه از ارتباط خوب خود برای فشار بر رهبری اسراییل استفاده کنند تا نشان دهند که خواستار ادامه مذاکرات صلح بر سر موضوعات مهم هستند.