به گزارش مهر، محمدرضا ظفرقندی، در اولین جلسه شورای سیاست گذاری روابط عمومی و ارتباطات سازمان نظام پزشکی، با اشاره به صراحت قانون در نحوه نظارت بر هر گونه تبلیغات و محتوایی که در بردارنده مفاهیم سلامت است، اظهار داشت: باید با رسانه ملی وارد تعامل جدی شویم و با همدلی و همکاری بیشتر مواظب انتشار تبلیغات فریبنده در این حوزه باشیم. مردم ما هم اکنون تحت تأثیر تبلیغاتی هستند که سلامتی آنها را به صورت جدی به خطر انداختهاست.
وی افزود: مردم به رسانه ملی توجه دارند و اگر نظام پزشکی با کارشناسان خبرهای که دارد وارد عمل نشود، عوارض خطر آفرین این تبلیغات ناخواسته گریبان همه ما را خواهد گرفت.
ظفرقندی اظهار داشت: اولین انتظار ما از صدا و سیما این است که تبلیغات منفی را در حوزه پزشکی به تبلیغات مثبت بدل کنند. البته در تبلیغ مثبت هم واقعیات را بگویند. به عنوان مثال گاهی میبینیم که یک گروه پزشکی به صورت رایگان برای ویزیت مردم به سیستان و بلوچستان رفتهاند، اما کسی خبر این اقدام را متوجه نمیشود، حال اگر صدا و سیما چنین خبری را تهیه کند، در تغییر نگراش مردم مؤثر خواهد بود.
وی ادامه داد: دومین انتظار ما از صداو سیما این است که تبلیغات نابجا، گمراهکننده و غیرقانونی که در حوزه سلامت در تلوزیون انجام میشود، متوقف شود در این باره نامهای نوشتهایم که هر مطلبی که قرار است در حوزه مواد خوراکی، آشامیدنی، پزشکی و دارویی تبلیغ شود، باید از سوی سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کند. باید توجه کرد که مجوز تبلیغ در حوزه سلامت باید از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود، اما طبق بند ب ماده سه قانون نظام پزشکی محتوای تبلیغ را باید سازمان نظام پزشکی تعیین کند.
رئیسکل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: سومین انتظار ما این است که بر روی برنامههای کارشناس محور پزشکی نظارت بیشتری انجام شود. روزانه حدود ۳۰ الی ۳۵ ساعت در تلویزیون بحثهای پزشکی و سلامت مطرح میشود. حال گاهی میبینیم که عضوی که سازمان نظام پزشکی به او محرومیت انتظامی داده است، در تلویزیون به عنوان کارشناس دعوت میشود. زیرا از او پول دریافت میکنند که این برای اعتبار رسانه ملی به شدت مضر و برای سلامت جامعه مخرب است.
وی افزود: جامعه پزشکی در مقابل تأمین سلامت مردم، خود را مسئول میداند و ما با قدرت علمی در مقابل هر عاملی که سلامت مردم را دچار نقصان کند، خواهیم ایستاد و نیک میدانیم که مدیریت ارشد رسانه ملی و دیگر رسانهها در این مهم باید عملکرد خود در این حوزه را باز تعریف نمایند و گرنه ما وظیفه خود میدانیم موارد خلاف را از مجاری قانونی و مؤثر به گوش مردم برسانیم.
ظفرقندی، ایجاد تعامل دوطرفه و متقابل سازمان نظام پزشکی با مردم و جامعه پزشکی را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: امروز دوران انتشار خبر به عنوان نمود و یکی از وظایف اصلی روابط عمومی سر آمده و در سازمانی همچون نظام پزشکی باید با استفاده از ابزارهای نوین و همچنین راههای خلاقانه، ارتباط حداکثری دو سویه بین سازمان و مردم و جامعه پزشکی برقرار شود.
وی در پایان این نشست از شورای سیاست گذاری روابط عمومی و ارتباطات سازمان نظام پزشکی خواست با تکیه بر دانش، مهارت و فناوریهای نوین، هرچه زودتر برنامههای مدون خود را برای بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه ایرانی، تدوین و از طریق تولید محتوای سالم، ارائه شود.