تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸

هر کدام از ما برداشتی متفاوت از خانواده داریم؛ این برداشت‌ها ناشی از تجربه‌های شخصی ماست.

 آنچه ما از خانواده و معنایش درک می‌کنیم، دقیقا همان چیزی است که ما آن را زندگی می‌کنیم؛ مثلا عده‌ای از ما خانواده را همان خانواده سنتی متشکل از پدر و مادر به‌همراه فرزندان می‌دانیم، گاهی هم آن را در معنای خویشاوندی به‌کار می‌بریم.

تصوری که ما از خانواده داریم، همیشه یک رابطه عاطفی شدید را در ذهنمان تداعی می‌کند.

همین 2 تعریف ساده برای جامعه‌شناس‌ها هزار نوع خانواده به‌وجود می‌آورد. در دوره ما، جامعه‌شناس‌ها تعریف‌های زیادی از واژه خانواده ارائه می‌کنند، وقتی هم که بپرسیم چرا این همه اختلاف برای اهمیت تعریف خانواده به‌وجود آمده، مثل همیشه به یک جواب آشنا و تکراری می‌رسیم؛ مدرن شدن و پیشرفت‌های صنعتی و فرهنگی علت اصلی این تعریف‌های متنوع است.

البته ما همه جامعه‌شناس نیستیم اما مثل هر محصول فرهنگی دیگری مصرف‌کننده اندیشه‌ها و نظریه‌هایشان هستیم... ما در این هفته به شما کتابی معرفی می‌کنیم به اسم «تحولات خانواده» که جمشید بهنام آن را نوشته است.

در این کتاب با دگرگونی‌ها و تغییرهای خانواده که بر اثر دگرگونی‌ها و تغییرهای اجتماع پیش می‌آیند، آشنا می‌شویم و در آن به پرسش‌هایی در ارتباط با خانواده که هر روز به شکل‌های مختلف با آن روبه‌رو می‌شویم، پاسخ داده شده است؛ اینکه چرا این تحولات ایجاد می‌شود؟ و چرا این تحولات در هر جامعه و در هر نسل به یک شکل رخ می‌دهد، سؤال‌هایی است که جمشید بهنام به بررسی آن پرداخته است او با نشان دادن واقعیت‌های خانواده‌های امروز، تصویر درستی از خانواده ارائه می‌دهد.

همچنین این کتاب با این ویژگی که به دفاع یا رد هیچ نوع فرهنگ و تمدن نپرداخته و بیشتر به گزارش‌های مستند تکیه کرده است، به ما کمک می‌کند ذهنیت‌هایی که درباره خانواده‌های دیگر غیر از خانواده‌های فرهنگ خودمان داریم را کنار بگذاریم و به شناخت درست‌تری برسیم و مثل همیشه با گفته‌ها و شنیده‌های قبلی خودمان دست به قضاوت نزنیم.

مثلا در این کتاب، تحولات زندگی در جوامع اسلامی و غربی بررسی شده است، با مقایسه فرهنگ‌های این جامعه‌ها ما می‌توانیم به تعریف‌های درستی از خانواده در دنیای مدرن برسیم.

با کمی تأمل در کتاب می‌توانیم جایگاه و تأثیر خانواده خودمان را پیدا کنیم.

تحولات خانواده در حوزه‌های فرهنگی گوناگون کتابی است که نشر ماهی به قیمت 2200تومان منتشر کرده است.