همشهری آنلاین: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: جنگل‌ها و مراتع منطقه چرزو دیل از توابع این شهرستان که صبح روز دوشنبه طعمه حریق شد، همچنان در آتش می‌سوزد.

به گزارش ایرنا، فرهام جلیلی روز سه‌شنبه گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ نفر از نیروهای مردمی، کارکنان محیط زیست و نیروهای منابع طبیعی استان در حال مهار و خاموش کردن آتش در منطقه دیل هستند.

وی ادامه داد: وزش باد شدید سبب شده که آتش منطقه دهبید مارین که روز یکشنبه طعمه حریق شده بود به سرعت به منطقه صعب‌العبور چرزو دیل نیز سرایت کند. ‌

وی بیان کرد: وزش باد شدید و پوشش گیاهی بالا و صعب‌العبور بودن منطقه کار مهار را دشوار کرده است.

جلیلی افزود: آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه دهبید مارین از ساعت ۱۵ روز یکشنبه گذشته آغاز شد و پس از سه مرحله توسط امدادگران منابع طبیعی، محیط زیست و نیروهای محلی هم اکنون مهار شده است.

جلیلی اظهار گفت: دلیل و وسعت آتش‌سوزی پس از ارزیابی کارشناسان اعلام خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد افزایش یافته است.

جلیلی افزود: ۱۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران در سال جاری طعمه آتش شده است. پارسال تا این موقع از سال هشت هکتار از جنگل‌های شهرستان دچار آتش‌سوزی شد.

وی بیان کرد: ۱۵ فقره از آتش‌سوزی‌های امسال در مناطق آبگرمو، کوه سرخ، کوه وزک، خنگ بنار و ریگو نارک، بابا کلان (بن پیر)، دیل و خامی رخ داده است.

جلیلی تصریح کرد: ۸۵ درصد از این آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور بر اثر صاعقه و رعد و برق رخ داده است.

وی گفت: آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی این شهرستان با همکاری اقشار مختلف جامعه، دوستداران طبیعت، ورزشکاران، کوهنوردان، بسیجیان، همیاران طبیعت و اکیپ‌های اطفای حریق کنترل و مهار می‌شود.

جلیلی با اشاره به بارندگی‌های مناسب امسال گفت: آتش در کمین جنگل‌ها و مراتع است و شهروندان باید از انجام اقدامات خطرساز در طبیعت خودداری کنند.

وی از گردشگران خواست از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری و در صورت استفاده از خاموش شدن آن هنگام ترک منطقه مطمئن شوند.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۴۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.