تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰

مجتبی شکری-سرپرست اداره کل حریم تهران: حریم تهران یک هزار و ۳۲۷ کیلومترمربع است و ۱۱ منطقه شهرداری و ۲۸ ناحیه را درگیر مسائل جانبی خود کرده است تا با بررسی‌های لازم و انجام کارهای مطالعاتی از سرریز جمعیت به داخل شهرها جلوگیری شود.

در سال‌های گذشته حدود ۳۰ روستا از حریم تهران عبور کرده و به تهران منتقل شده است و باید بگوییم در بحث حفظ حریم تهران مدیریت‌های شهری گذشته به خوبی عمل نکرده‌اند. همچنین شاهد انقباض جمعیت در مناطق جنوبی و غرب تهران هستیم، به‌طوری که در جنوب و غرب تهران جایی برای نفس کشیدن نیست.
به همین خاطر به دنبال آن هستیم تا مدیریت شهری با برنامه‌ریزی مشخص و راهبردی بتواند از سرریز جمعیت به داخل پایتخت جلوگیری کند. یکی دیگر از چالش‌های موجود در بخش حریم پایتخت وجود موانع حقیقی و حقوقی پیش پای برخی از مدیران مناطق است که این امکان را نمی‌دهد در بحث حفظ حریم تهران با تمام ظرفیت و با ۱۰۰‌درصد امکانات اقدام کنند. حریم تهران چیزی نزدیک به دو برابر عرصه کل شهر تهران است و ما وظیفه داریم که از حریم یک هزار و ۳۰۰ کیلومتری پایتخت صیانت کنیم و اگر در این راستا برنامه‌ای نداشته باشیم، پایتخت آسیب جدی خواهد دید. حریم تهران با فرمانداری ری، پردیس، شهر قدس و کن در ارتباط است. درواقع حریم بخشی از زندگی است و باید گفت حریم یعنی جوانی زندگی. اگر ما آن را بفروشیم و از بین ببریم، به‌طور حتم پشیمان خواهیم شد. چراکه اگر روستای خوبی نداشته باشیم، شهر خوبی هم نخواهیم داشت.