به گزارش ایسنا دکتر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه «ازون» آلاینده اصلی هوا در فصول بهار و تابستان است، درباره میزان آلایندهای هوای تهران گفت: «بر اساس سنجش صورت گرفته در ۹۳ روز ابتدای امسال، ۲۴ روز از بهار ۹۸ را "ازون"، ۱۳ روز را دیاکسید نیتروژن (NO۲) و ۱۵ روز را ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) آلاینده مسئول بودهاند.»
وی ادامه داد: «همچنین در این ۹۳ روز، یک روز هوای بسیار ناسالم، هشت روز ناسالم و ۴۳ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۴۱ روز قابل قبول داشتهایم. همچنین هیچ روز هوای خوب نداشتیم.»
- چگونگی تولید ازون
به گفته این مقام وزارت بهداشت، "ازون" آلاینده هوا در فصول تابستان و بهار و بویژه تابستان و زمانی است که شدت تابش خورشید و دما افزایش مییابد. با توجه به حضور دی اکسید نیتروژن (NO۲)، تابش باعث شکسته شدن آن و ایجاد رادیکال اکسیژن و در نهایت هم تولید "ازون" میشود.
بنابراین یکی از مکانیسمهای تولید ازن، چرخهای است که با نور خورشید ارتباط دارد و هر چه شدت نور خورشید بیشتر باشد، "ازون" هم بیشتر میشود.
به گفته شاهسونی، بعد از ذرات معلق ۲.۵ میکرون، "ازن" خطرناکترین آلاینده برای انسان است؛ خصوصا برای بیماران تنفسی، مبتلایان آسم و کودکان. زمانی که غلظت ازن افزایش مییابد، احتمال بروز علایم تنفسی و سرفه در کودکان و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر است.
-
توصیههای بهداشتی برای آلاینده ازون
شاهسونی درباره توصیههای بهداشتی برای آلاینده ازون گفت: «توصیه بهداشتی ما برای روزهایی که غلظت آلاینده ازن زیاد است، آن است که همه افراد بویژه کودکان، مبتلایان آسم و افرادی که در فضای بیرون فعالیت سنگین دارند، تا حد امکان فعالیتهایشان در فضای بیرون از منزل را کاهش دهند و بویژه از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر تا حد امکان در فضای آزاد حضور نیابند.»
به گفته شاهسونی، غلظت دی اکسید نیتروژن اوایل صبح (حدود ساعت ۸ و ۹ صبح) افزایش مییابد و شدت تابشهای خورشید نیز از حدود ساعت ۱۱ صبح تا ۱۶ است. به این ترتیب در این بازه زمانی، دیاکسید نیتروژن بیشتری میشکند، اکسیژن بیشتری رادیکال میشود و با اکسیژن هوا واکنش میدهد و به ازن تبدیل میشود. بر همین اساس در ساعاتی که شدت تابش خورشید بیشتر است (یعنی حدود ساعت ۱۱ تا ۱۶) بیشترین غلظت آلاینده ازن را در هوا وجود دارد.
- راهکارهای کنترل ازون
شاهسونی درباره راهکارهای کنترل این آلاینده هوایی گفت: «یکی از راهکارها این است که دی اکسید نیتروژن را کنترل کنیم. در کشورهای اروپایی کاتالیستهای سه راهه برای خودروها به کار گرفته میشوند و هیدروکربن، مونوکسیدکربن و دی اکسید نیتروژن را از دود خروجی حذف میکنند. استفاده از کاتالیستها مخصوصا در خودروهای دیزلی مهم است، چراکه احتراقشان بیشتر است و دی اکسید نیتروژن بیشتری تولید میکنند.»