همشهری‌آنلاین: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدیدترین گزارش خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران منتشر کرد.

به گزارش امور دریافت اخبار خارجی واحد مرکزی خبر بخش خلاصه این گزارش به قرار ذیل است:

بند 52 . اژانس قادر است همچنان عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران را راستی‌ازمایی کند. ایران به اژانس این امکان را فراهم کرده است تا به مواد هسته‌ای اعلام شده دسترسی پیدا کند و گزارش‌های مربوط به محاسبات کمی مواد هسته‌ای لازم را عرضه کرده است.

افزون براین، ایران به سوالات پاسخ داده است و روشن‌سازی‌هایی درخصوص مسائل مطرح در چهارچوب طرح کاری (مورد توافق ایران و دبیرخانه اژانس) انجام داده و این اقدامات را شدت بخشیده است به استثنای مطالب مطرح درباره مطالعات ادعا شده هسته‌ای ایران.
ایران در پاسخ به درخواست‌های اژانس امکان دسترسی به اشخاص (مورد نظر اژانس ) را فراهم کرده است. گرچه امکان دسترسی مستقیم به اشخاصی که گفته می‌شود با مطالعات ادعا شده مرتبط هستند فراهم نشده است، پاسخ‌ها به صورت کتبی به برخی سوالات اژانس داده شده است.

بند 53.  آژانس قادر بوده است به این نتیجه برسد که پاسخ‌های ایران در خصوص طرح گازی (مورد توافق ایران و آژانس) با یافته‌های آژانس در خصوص آزمایش‌های پلونیوم 210 و معدن گچین منطبق بوده است و اینکه پاسخ‌های ایران با یافته‌های آژانس در خصوص َآلودگی در دانشگاه فنی و فعالیت‌های رئیس سابق مرکز تحقیقات فیزیک در زمینه تامین (مواد هسته‌ای) همخوانی داشته است. از این رو آژانس دیگر سئوالات مذکور را در این مرحله حل نشده تلقی نمی‌کند. با وجود این آژانس مطابق با رویه‌ها و سازوکارهایش همچنان برای تثبیت یافته‌هایش در راستی آزمایی این مسایل عنوان بخشی از راستی آزمایی کامل بودن اظهار نامه‌های ایران تلاش می‌کند.
بند 54 . یک مسئله عمده باقی مانده در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران مطالعات مورد ادعا در خصوص پروژه نمک سبز، آزمایش مواد دارای خاصیت انفجاری بالا و ادوات ورود مجدد موشکها (به جو زمین) است. این مسئله برای ارزیابی بعد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران حیاتی و موضوعی به شدت نگران کننده است. علاوه بر این آژانس قادر بوده است برخی مستندات مرتبط (با این ادعاها) را در روزهای سوم تا پنجم فوریه دو هزار و هشت به ایران نشان دهد و هنوز سرگرم بررسی ادعاهای مطرح شده و اظهارات ارائه شده ایران در پاسخ به آن است. ایران تصریح کرده است این ادعاها بی‌اساس هستند و داده‌های مذکور ساختگی است. یکی از ملزومات ارزیابی کلی آژانس در نقش سند فلز اورانیوم و روشن سازی‌ها در خصوص فعالیت‌های برخی موسسات نظامی مرتبط در زمینه تهیه (اقلام هسته‌ای) است که هنوز ایران به آنها پاسخ نداده است.
به آژانس فقط این اختیار داده شده است که تا برخی از مواد (مستندات) بیشتر را در پانزدهم فوریه دو هزار و هشت به ایران نشان دهد. ایران هنوز به درخواست آژانس در همان تاریخ برای مشاهده مستندات دیگر درباره مطالعات مدعی شده پاسخ نداده است. با این اوصاف هنوز آژانس در موقعیتی نیست که ماهیت کامل برنامه هسته‌ای ایران را مشخص کند. با وجود این باید خاطر نشان کنیم آژانس هنوز استفاده از مواد هسته‌ای را در ارتباط با مطالعات مورد ادعا شناسایی نکرده و یا اطلاعات موثقی در این خصوص در اختیار ندارد. مدیر کل (آژانس) از ایران خواسته است تا در بررسی‌های مفصلتر اسناد موجود درباره مطالعات ادعا شده که به آژانس اجازه داده شده است به ایران نشان بدهد با آژانس فعالانه به تعامل بپردازد.
بند55 . آژانس اخیرا اطلاعات بیشتری از ایران مشابه آنچه که ایران قبلا متعاقب پروتکل الحاقی عرضه کرده بود و همچنین اطلاعات به روز شده (مربوط به) طرح ها را دریافت کرده است. در نتیجه اطلاعات آژانس در مورد برنامه هسته‌ای اعلام شده جاری ایران روشنتر شده است با این وجود، این اطلاعات بر اساس درخواست خاص عرضه شده است و نه به صورت کامل و مستمر. (مدیرکل آژانس) همچنان از ایران خواسته است که پروتکل الحاقی را در سریعترین تاریخ ممکن و به عنوان اقدام مهمی برای اعتماد سازی که مورد درخواست شورای حکام بوده و شورای امنیت سازمان ملل متحد آنرا تایید کرده است اجراء‌کند. افزون بر این مدیر کل از ایران خواسته است که تا نسخه اصلاح شده از بخش کلی توافقهای پیوست شده موسوم به 1-3 Code را در خصوص ارائه سریع اطلاعات (مربوط به) طرح‌ها اجراء کند ایران آمادگی خود را برای اجراء مفاد پروتکل الحاقی و بخش کلی توافقهای پیوست شده موسوم به 1-3 Code را اعلام کرده است البته در صورتیکه پرونده هسته ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز گردد.
بند 56 . ایران بر خلاف تصمیمات شورای امنیت فعالیتهای مرتبط با غنی سازی‌اش را به حالت تعلیق در نیاورده است و فعالیتهای مرکز تحقیقات فیزیک و مرکز غنی سازی سوخت را ارائه داده است افزون براین ایران ساخت نسل جدید سانتری فیوژها را آغاز کرده است.
علاوه بر این ایران ساخت راکتور آی -آر-40 و فعالیت تاسیسات تولید آب سنگین را ارائه داده است.
بند 57 . در خصوص برنامه جاری ایران این کشور باید به اعتماد سازی درخصوص ماهیت و گستره (فعالیت‌های هسته‌ای‌اش) ادامه بدهد. ایجاد اعتماد به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران مستلزم آن است که اژانس قادر باشد نه تنها در خصوص مواد هسته‌ای اعلام شده بلکه در خصوص فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران که به اندازه موضوع اول اهمیت دارد اطمینان خاطر بدهد به استثنای موضوع مطالعات مورد ادعا که هنوز حل نشده است، آژانس هیچ اطلاعات موثقی درباره فعالیتها و مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی جاری در ایران در اختیار ندارد گرچه ایران اطلاعات مفصل بیشتری در مورد فعالیتهای جاری‌اش بر اساس درخواست‌های خاص عرضه داشته است آژانس در موقعیتی نخواهد بود که در جهت اطمینان خاطر دادن‌های موثق در خصوص فقدان فعالیتها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران پیش از رسیدن به نوعی شفافیت درباره ماهیت مطالعات مورد ادعا و بدون اجراء پروتکل الحاقی پیشرفت کند. این امر با توجه به چندین سال فعالیتهای اعلام نشده ایران و فقدان اطمینان ایجاد شده در نتیجه این وضعیت، اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو دبیر کل (‌آژانس) از ایران می‌خواهد تا همه اقدامات لازم مورد درخواست شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد را صورت بدهد تا اعتماد به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای‌اش ایجاد شود.
بند 58 . دبیر کل (آژانس) در صورت لزوم به ارائه گزارش ادامه خواهد داد.

برچسب‌ها