همشهری آنلاین: آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، براساس ماده ‪ ۸۶‬آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان گزارشی از روند تأسیس، عملکرد و برنامه‌های آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی مجلس خبرگان رهبری، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که براساس ماده ‪ ۸۶‬آیین نامه داخلی مجلس خبرگان، مبنی بر گزارش سازمان‌ها و نهادهای زیر نظر رهبری به نمایندگان مجلس خبرگان، گزارشی از روند تاسیس، عملکرد و برنامه‌های آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام را ارائه می‌کرد، بابیان سیر تاریخی تأسیس نهاد مجمع تشخیص مصحلت نظام، به نامه‌ای استناد کرد که در سال ‪ ۱۳۶۰‬به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی از امام برای حل برخی مسائل و بن‌بست‌ها تقاضای راهنمایی نمود که امام نظر اکثریت مجلس و سپس رای دوسوم نمایندگان مجلس را ملاک دانستند.

هاشمی رفسنجانی با تحلیل اقدامات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تا سال ‪ ۱۳۶۶‬و نوع برخوردها و تعاملات این دو نهاد، گفت: روسای قوا در سال ‪ ۶۶‬طی نامه‌ای از امام خواستند که در تصمیم خویش برای تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تسریع فرمایند تا کارها و قوانین معطل نمانند و امام در ‪ ۱۷‬بهمن ‪ ۱۳۶۶‬با تعیین شخیصت‌های حقیقی و حقوقی دستور تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را صادر فرمودند.

هاشمی رفسنجانی افزود: سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام ‪۲۰‬ سال پیش به دستور امام و به ریاست رییس جمهور وقت، آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل شد و در سال ‪ ۶۸‬در بازنگری قانون اساسی، در اصول قانون اساسی گنجانده شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اصول قانون اساسی مربوط به مجمع تشخیص و وظایف آن گفت: علاوه بر داوری دراختلافات مجلس و شورای نگهبان و حل معضلات ، تدوین سیاستهای کلی نظام را شروع کرد که تا بحال سیاست‌های کلی ‪ ۳۲‬بخش تصویب شده است.

بنا بر ملاحظاتی نظارت بر اجرای کامل سیاست‌ها عمل نشد

وی افزود: مهمترین بخش سیاستهای کلی حسن اجرای آن است که نظارت آن بر اساس قانون اساسی از وظایف رهبری است و ایشان به مجمع تشخیص تفویض کرده اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح چگونگی تدوین آیین نامه نظارت در مجمع تشخیص مصلحت پرداخت وگفت: تاکنون بنابر ملاحظاتی نظارت بر اجرای کامل سیاست‌ها عمل نشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بابیان جزئیات مباحث و مذاکرات مربوط به نظارت گفت: مجمع تشخیص در بودجه ‪ ۱۳۸۷‬بندهایی را مغایر سیاستهای کلی دید که طی نامه‌ای به شورای نگهبان اعلام کرد و شورای نگهبان هم برای مجلس شورای اسلامی فرستاد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنانشان با ارائه آماری از جلسات و مصوبات مجمع تشخیص نظام گفت: امیدواریم با انجام درست وظایف مصوب در قانون اساسی، از عهده این مسئولیت مهم برآییم.

برچسب‌ها