گروه اجتماعی: با شکوه و متفاوت؛ این عنوانی بود که آدالبرتو کورسی، رئیس کل نمایشگاه میلان و دیگر بازدیدکنندگان به غرفه ایران در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه گردشگری میلان 2008 نسبت دادند.

او که  در غرفه ایران حضور یافته بود، در دیدار با محمد حسین برزین، مسئول ستاد تبلیغات و نمایشگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، غرفه ایران را نسبت به سایر کشورها بسیار باشکوه و قابل تامل ارزیابی کرد: «با توجه به طراحی منحصر به فرد غرفه ستاد تبلیغات و نمایشگاه ها و تلاش مستمر ایران برای توسعه پایدار صنعت گردشگری، امید می رود که در نمایشگاه سال آینده میلان، جایگاه ویژه ای به ایران اختصاص یابد. بازار گردشگری ایران فرصتی مناسب برای تورگردانان و دفاتر مسافرتی جهان است. امیدواریم با مذاکرات صورت گرفته، توراپراتورهای بزرگ جهان حضور جدی خود را در این بازار متفاوت و پرجاذبه جهانی تجربه کنند.»

آدالبرتو کورسی البته از غرفه ایران دست خالی برنگشت. تعریف و تمجیدهای او با هدایی محمد حسین برزین هدیه کرد جبران شد. برزین با اهدای صنایع دستی ایرانی و هدایای فرهنگی به ریس کل نمایشگاه میلان از کورسی خواست تا همکاری های بیشتری از سوی او و شرکت EXPOCTS.P.S برای حضور کیفی ایران در نمایشگاه‌های بعدی گردشگری میلان و جهان به عمل آید.

اما این همه ماجرا نیست؛ مسوولان فرودگاه میلان در دیدار با مسوول ستاد تبلیغات و نمایشگاه ها، خواهان توسعه روابط و ایجاد تسهیلاتی از سوی ایران برای افزایش پروازهای مستقیم تهران – میلان شدند. برزین هم قول مساعد داد که این خواسته را به مقامات مسئول ایرانی منتقل کند: «توسعه پروازهای هوایی منجر به گسترش روابط گردشگری شده و ایران از چنین پیشنهاداتی استقبال می کند.»

در این نمایشگاه بخش خصوصی ایرانی حاضر در نمایشگاه هم مذاکراتی با گروه‌ها و انجمن‌های حاضر در میلان مانند انجمن های ارتقا و ترویج گردشگری انجمن‌های منطقه‌ای و ملی جهت توسعه تبلیغ گردشگری ورودی، انجمن‌های تجاری و گردشگری، هتلهای زنجیره‌ای – هتلها – اقامتگاهها و استراحتگاه‌های تفریحی توراپراتورها و آژانس‌های مسافرتی، ایرلاین‌ها، راه‌آهن، شرکت کشتیرانی و دریایی، اپراتورهای اتوبوس‌رانی، توریسم غذایی، شرکتهای خدماتی، خدمات تکنولوژی – خدمات گردشگری و دیگر اصناف حاضر در میلان داشت که انتظار می رود با اجرایی شدن این مذاکرات جذب تورهای بزرگ اروپایی، دور جدیدی از ورود جهانگردان اروپایی به ایران آغاز شود.

ستاد تبلیغات و نمایشگاه ها با پخش بیش از 50 هزار اقلام فاخر تبلیغاتی در 50 نوع که به زبان ایتالیایی منتشر شد، جلوه دیگری از پتانسیل ها و ظرفیت های توریستی ر ا به نمایش گذاشت. غرفه جمهوری اسلامی ایران که در طراحی خود از بی بدیل ترین نمادهای فرهنگی و معماری ایرانی بهره برده بود، در فضایی به وسعت 200 مترمربع قرار گرفته است.

در این نمایشگاه همچون دوره‌های گذشته بازدیدکنندگان از غرفه ایران در چایخانه سنتی پذیرایی می‌شوند.