چند سالی می‌شود که بوستان دکتر حسابی در محله سنگلج، پاتوق خیّرانی شده است که هر هفته، سه‌شنبه‌ها دور هم جمع می‌شوند و به نیت بی‌خانمان‌ها بساط غذای نذری را در شهر برپا می‌کنند.

اما این کار خیر با فرارسیدن ماه محرم علاوه بر بی‌خانمان‌ها با گسترش این سفره مهربانی، همراهان بیماران بیمارستان امام‌خمینی(ره) نیز از این سفره بهره می‌برند و این کار خیر رنگ و بوی معنوی‌تری به خود می‌گیرد.

«حمید عطایی» عضو شورایاری محله سنگلج در کنار دیگر دوستان خود این گروه خیریه را تشکیل داده است. او می‌گوید: «هر سال محرم در روزهای تاسوعا و عاشورا اعضای گروه یا نزدیکان آنها نذوراتشان را به خیریه تحویل می‌دهند. اعضای خیریه نیز دست در دست هم می‌دهند و نذورات را به دست افراد بی‌خانمان و همراهان بیماران در مراکز درمانی به‌ویژه بیمارستان امام‌خمینی(ره) می‌رسانند.»

به گفته او در این خیریه با یک تیر ۲ نشان زده می‌شود: «از یک سو نذرها ادا می‌شود و از سوی دیگر مهرورزی و مهربانی را ترویج می‌کنیم. هر روز شاهد سرگردانی همراهان بیمارانی هستیم که از شهرستان برای مداوا به تهران آمده‌اند و هزینه تهیه یک وعده غذا را هم ندارند. این افراد در تهران غریب هستند و یک وعده غذا بهانه‌ای می‌شود تا از این طریق، مهربانی و اعتماد کردن به همنوعان را ترویج کنیم.»

عطایی که از مؤسسان خیریه سنگلج است درباره چگونگی آغاز این کار خیرخواهانه می‌گوید: «حدود ۱۱ سال پیش بود که کار را با یک قابلمه کوچک عدسی شروع کردیم. روزهای پنجشنبه هر هفته در بین نیازمندان و کارتن‌خواب‌ها توزیع می‌کردیم. کم‌کم کار را توسعه دادیم و افراد زیادی در این کار با ما همراه شدند که اکنون می‌توانیم غذای بیشتری در بین نیازمندان و به‌ویژه همراهان بیماران توزیع کنیم.»

رنج سفر برای حضور در مراسم محرم
«علی» یکی از خیّران مؤسسه خیریه محله سنگلج است. او خارج از کشور زندگی می‌کند و به تازگی برای شرکت در مراسم محرم به ایران آمده است. علی می‌گوید: «خدمت در این خیریه، حس و حال عجیبی دارد اما لذت‌بخش‌ترین لحظات، همراه شدن با همراهان بیماران و همدردی کردن با آنها و مهرورزی است. ایام محرم فرصتی است تا همه چیز دنیوی را کنار بگذاریم و صرف انسان بودن به یکدیگر کمک کنیم. وقتی مادری دل شکسته پشت میله‌های بیمارستان می‌نشیند و دعای خیر می‌کند، یعنی به دست آوردن خوشبختی.»