ضمیر ناخودآگاه فرمان میدهد و ضمیر خودآگاه اجرا میکند و از تعاملات بین ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه عرضهکننده و ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه خریدار، به مفهوم جدیدی به نام ضمیر بازار دست مییابیم. تبلیغات پنهان در بازاریابی، ثمرهی این مطالعات است. به مثالهای زیر توجه کنید:
سریال نرگس را میبینید؛ پسر جوانی که از نقشهای اصلی فیلم است، در جلوی دکه روزنامهفروشی در لابهلای نیازمندیهای همشهری به دنبال کار میگردد و در همان هنگام بستنی مگنوم میهن را نوشجان میکند.
فیلم سینمایی افراطیها را نگاه میکنید؛ دو نفر از بازیگران اصلی در شرکت زمزم اصفهان مشغول به کار میشوند و بارها شما سردر این شرکت را در فیلم مشاهده میکنید.
کتاب تکنیکهای فرصتیابی در بازاریابی و فروش با نگرش بازار ایران را مطالعه میکنید و از آنجایی که نویسنده (که خودم هستم) تلاش دارد مطالب و توصیههایش را با مثالهای کاربردی از بازار ایران ارائه کند، شما با نام شرکتهایی چون گلرنگ، صحت، صبا باتری، و... مواجه میشوید.
به اخبار تلویزیون نگاه میکنید؛ جلسهی مهمی است و شما همچنانکه به صدای گوینده گوش فرا میدهید، ناخودآگاه بطریهای آب معدنی دماوند که روی میز چیده شدهاند به چشمتان میآید و شاید ضمیر خودآگاهتان هم متوجه نشود، ولی ضمیر ناخودآگاه متوجه میشود.
ایرانیان در زمانی که لژیونری در تیمهای مطرح اروپایی داشته باشند، ناخودآگاه دوست دارند در هنگام مسابقهی آن تیم، بازی از کانال تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شود. و ناخودآگاه به آن تیم علاقهمند میشوند. به یاد بیاورید وقتی که خداداد عزیزی در تیم کلن بازی میکرد یا کریم باقری در بیلهفیلد و علی دایی در تیم بایرنمونیخ، مهدی مهدویکیا در هامبورگ، و... و حالا جواد نکونام و مسعود شجاعی در اوساسونا. اما اگر بشنوید که تیمهای اروپایی هدفمند بازیکنانی از آسیا را جذب کردهاند تا شبکههای تلویزیونی که سرمایهگذار و اسپانسر اصلی آن تیمها هستند بتوانند امتیاز پخششان را به این ناحیه از کره زمین هم بفروشند، چه حالی پیدا میکنید؟ ولی اینها همه واقعیت دنیای تجاری هستند. و وقتی میبینیم هدایتکنندگان اصلی صهیونیست، فراماسونری، و شیطانپرستی بهطرزی زیرکانه و بدون هیاهو ذهن خردسالان و بزرگسالان جهان را با نمادهای خودشان در قالب تصاویر و تعابیر پنهان و پیدا هدف قرار میدهند و تلاش دارند ذهن بشر را از این طریق کنترل کنند، بیشتر ترغیب میشویم که چرا برای نشان دادن هدفهای شایستهمان از این تکنیکها استفاده نمیکنیم؟ تبلیغات پنهان چیست؟
رقابت با سرعت سرسامآوری رو به گسترش است و امروزه سازمانها میخواهند در این فضای شلوغ و پرترافیک، با اندیشهای نو و روشی غیرآزاردهنده در معرض اطلاعات قرار گیرند. و در ضمن از زمانشان هم به بهترین وجه استفاده کنند. به همین جهت تبلیغات پنهان در بازاریابی مورد توجه روزافزون قرار گرفته است. نمایش موقعیتگذاری آگاهانهی انواع محصولات برندها در متن فیلمهای سینمایی و برنامههای تلویزیونی، تبلیغات درونفیلمی و سایر مثالهایی که در شبکههای خبری، شعر و موسیقی، کتاب، بازیهای رایانهای و ویدئویی، اینترنت، فیلمهای کارتونی و انیمیشن، و ورزشی، با یکپارچهسازی بین محصول و رسانه صورت گرفته است، تبلیغات پنهان یا نامحسوس نامیده میشوند. بدیهی است این ابزار نیز همانند سایر ابزارها از مزایا و معایبی برخوردار است، اما طبق تحقیقات به عملآمده، میزان اثربخشی آن در مقایسه با هزینهی پایینی که دارد، سازمانها را بر استفادهی هر چه بیشتر از این نوع تبلیغات ترغیب میکند. توصیه میکنم کتاب را با دقت بخوانید؛ نویسندگان تلاشی شایسته به خرج دادهاند که با ارائهی مثالهای کاربردی و عملی از نقاط مختلف جهان، در انتقال هرچه بهتر مفاهیم موفق باشند.
کتاب تبلیغات پنهان در بازاریابی از سوی انتشارات بازاریابی منتشر شد است علاقهمندان جهت تهیه این کتاب با تلفنهای ۶۶۴۰۸۲۵۱ (۰۲۱) و ۶۶۴۰۸۲۷۱ (۰۲۱) تماس بگیرند.