همشهری آنلاین: غلامحسین الهام سخنگوی دولت در جلسه مطبوعاتی روز شنبه 11 اسفند با خبرنگاران به تشریح سیاست‌های دولت پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی دولت به ابلاغ بودجه سال 1387 کل کشور در اواخر هفته گذشته به دولت اشاره و تصریح کرد: دولت همه زمینه‌های اجرایی این بودجه را فراهم و آن را با نهایت دقت، عملیاتی و اجرا خواهد کرد. 
 
غلامحسین الهام افزود: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی اواخر هفته گذشته بودجه را به ما ابلاغ کرد و بعد از آن نیز تعطیلاتی وجود داشت، دولت از امروز به سرعت کار ابلاغ را آغاز خواهد کرد و آیین نامه‌های زیادی هم نداریم که زمانبر باشد؛ چون بودجه به قول معروف جمع و جور است.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه قانون مصوب بودجه 1387 با بودجه پیشنهادی دولت تفاوت‌هایی دارد گفت: بعد از ارائه بودجه، مجلس شورای اسلامی تغییرات متعددی در لایحه ایجاد کرده است اما در عین حال دولت اجرای آن را کاملا برعهده خواهد گرفت چون این قانون است.

الهام به برخی موارد الحاقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در لایحه بودجه اشاره و تصریح کرد: همانطور که گفتم دولت اجرای این قانون را برعهده خواهد گرفت اما مسئولیت نتایج این اجرا با مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصحلت نظام است چرا که در روزهای آخر هم بخش‌هایی را مجمع تشخیص مصلحت نظام به این بودجه الحاق کرد.

سخنگوی دولت آثار و نتایج اجرای بودجه را برعهده تثبیت کنندگان آن دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی باید بودجه را با قانون برنامه تطبیق دهد و آن را تصویب یا رد کند و اگر هم می‌خواهد تغییراتی بدهد این تغییرات را با توافق دولت انجام دهد چرا که تغییرات بدون کار کارشناسی، مشکلاتی را به وجود می آورد که در راس آن تورم زایی است.

وی به الحاقیه مجمع تشخیص مصحلت نظام مبنی بر واگذاری پنجاه درصدی صنایع مادر به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بازار چگونه می تواند چنین حجمی را جذب کند؛ آیا قیمت سهام افزایش نمی‌یابد و سهامداران آسیب نمی‌بینند و صنایع دچار آسیب نمی شود؟

الهام افزود: حرف دولت این بوده که تغییرات ویژه‌ای داده شده است اما باز هم تاکید می‌کنم که دولت مجری قانون است و آن را اجرا می‌کند.

جنایات صهیونیست ها ؛ بی خاصیتی شورای امنیت

غلامحسین الهام سخنگوی دولت همچنین با محکوم کردن جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، به شرایط سخت مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد و گفت:این شرایط را صهیونیست‌ها ایجاد کرده‌اند تا به تعبیر خودشان، اراضی فلسطینی را با هولوکاستی دیگر رو به رو کنند.

سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری روز شنبه با ابراز تاسف از سکوت و بی‌خاصیتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مواجهه با چنین جنایاتی گفت: درقبال چنین جنایات جنگی و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، دست کم باید به معیارهای دموکراتیک که حامیان تل آویو از آن دم می‌زنند توجه شود، به اراده مردم احترام بگذارند و برای پایان دادن به شرایط سخت اشغال نوار غزه اقدام کنند.

الهام افزود: شورای امنیت باید به مسئولیت‌های بین المللی خود برای جلوگیری از این جنایات و ایجاد صلح و امنیت در جهان عمل کند.

مصوبات دولت از زبان سخنگو

سخنگوی دولت از تصویب خط اعتباری صادراتی به ارزش یک میلیارد دلار برای حضور شرکت‌های ایرانی و مشارکت در بازار عراق خبر داد و گفت:این مصوبه در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت گرفته است.

الهام با تشریح مصوبات اخیر هیات وزیران افزود: این اعتبار صادراتی با هدف توسعه صادرات غیرنفتی، تقویت صادرات فنی و مهندسی، تسهیل حضور شرکت‌های ایرانی در بازار عراق و اجرای طرح‌های عمرانی و بازسازی در عراق بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت گفت: بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل پس از توجیه طرح‌های سرمایه گذاری و صادراتی به عراق این اعتبار را تامین خواهد کرد.

الهام همچنین از تصویب ارائه یارانه مستقیم به همه خدمات کارکنان دولت در هیات وزیران خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه که در اجرای سیاست کاهش حجم تصدی‌های دولت و برنامه چهارم توسعه صورت گرفته است، همه خدماتی که به کارکنان دولت در زمینه‌های رفت و آمد، غذاخوری، امور ورزشی، ‌مهد کودک و مشابه آن ارائه می‌شود از این پس به صورت یارانه مستقیم و از طریق تشکل‌های کارکنان عرضه خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: این مصوبه شامل همه دستگاه‌های اجرایی ذیل ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه است و از 28 اسفند 1386 اجرایی خواهد شد.