یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام دوبار پیاپی از سوی دولت به اخلال در ساختار قانون بودجه سال آینده متهم شدند.

روز شنبه 11 اسفند هفت ساعت پس از آن که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت مجلس و مجمع تشخیص را مسئول نتایج بودجه 87 قلمداد کرد، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری نیز در نطق شبانه خود خطاب به مردم، اتهام یاد شده علیه دو نهاد قانونگذار و ناظر را تکرار کرد.

این اظهارات با واکنش کارشناسان، نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است. به طوری که محمد خوشچهره، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ابراز تاسف از اظهارات رییس جمهوری گفت: انتقاد بسیاری به این صحبت ها وجود دارد ولی از اثر بخش بودن طرح آن ها در رفتار دولت ناامید شده ام و به همین لحاظ فکر می کنم سیاست سکوت اثربخش تر باشد تا مردم خود در عمل قضاوت کنند.

از سوی دیگر مسعود نیلی، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با صحبت های رییس جمهور در رابطه با مشکلات لایحه بودجه 87 اعتقاد دارد که هم مجلس و هم دولت در لایحه بودجه 87 مقصر هستند.

وی افزود: در بررسی لایحه بودجه ای که از سوی دولت به مجلس ارائه شد ایراداتی نظیر وابستگی به نفت، تاثیر رشد نقدینگی، ترکیب بین هزینه های جاری و عمرانی، میزان رشد هزینه های جاری به چشم می خورد.

این لایحه به مجلس رفت و مجلس هزینه های دولت را افزایش داد. نیلی ادامه داد: به اعتقاد من بودجه سال آینده وابستگی زیادی را به نفت ایجاد می کند و این وابستگی هم در لایحه بودجه که از سوی دولت ارائه شد مشهود بود و هم تغییری که مجلس در اقلام بودجه اعمال کرد.

بدین ترتیب هم دولت و هم مجلس در شکل جدید بودجه نقش داشته اند و هر دو در وابستگی بودجه به نفت مقصر بوده اند. وی گفت: مطمئنا اثر اقتصادی بودجه 87 به لحاظ  رشد نقدینگی قابل توجه است و این مشکل نیز به هر دو طرف مر بوط می شود.

همچنین مجید انصاری ،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با صحبت های شب گذشته رییس جمهوری در برنامه تلویزیونی که اشکالات بودجه 87 را مربوط به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست، گفت: تمامی مصاحبه رییس جمهور را مشاهده کردم اما متاسفانه صحبت های ایشان هیچ گونه اتکایی به مبانی کارشناسی نداشت. لایحه ای که از سوی دولت برای بودجه سال 87 تنظیم شد و به مجلس ارائه شد هم بر خلاف قانون اساسی و هم بر خلاف قانون محاسبات عمومی و حتی قوانین موضوعی دیگر بود.

وی افزود: اگر مجلس اقدام به اصلاح لایحه بودجه نمی کرد به طور حتم آن لایحه قابلیت اجرا نداشت. هر چند در حال حاضر نیز ایراداتی به لایحه بودجه 87 وارد است اما این ایرادات نسبت به آنچه که دولت به مجلس ارائه کرد بسیار کم تر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد به این که رییس جمهور در صحبت های شب گذشته خود کم ترین تکیه ای به مبانی کارشناسی نداشت، گفت: لایحه تنظیمی دولت برای بودجه 87 خلاف مسلم قانون اساسی بود. مثلا لایحه بودجه 87 در خصوص تعامل شرکت های نفتی با دولت یک چک سفید امضا از مجلس می خواست که طبق آن هر گونه که می خواست عمل کند.

انصاری ادامه داد: لایحه بودجه ای که از سوی دولت تنظیم شده بود اشکالات ساختاری، شکلی و حقوقی داشت. رییس جمهور در بخشی از صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که تعداد دستگاه های دولت در لایحه بودجه سال آینده 60 عدد بوده است که این 60 عدد را به 300 عدد تغییر داده اند و این باعث می شود که اشکالاتی به وجود آید. اما باید از رییس جمهور پرسیده شود که چگونه امکان دارد که دستگاه هایی که اساس نامه مستقل دارند، نادیده گرفته شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رییس جمهور می خواست با لایحه تنظیمی بودجه 87 تمامی قوانین پایدار 30 سال اخیر را تغییر دهد و تمامی اختیارات این دوره ها در اختیار دولت قرار بگیرد. به طوری که ایشان تصور می کنند دولت می تواند جای مجلس، قوه قضاییه و حتی مجمع تشخیص مصلحت را بگیرد.

انصاری در بخشی دیگر از انتقاد هایش نسبت به صحبت های رییس جمهوری در برنامه تلویزیونی شب گذشته گفت: آقای احمدی نژاد پرسیدند که سیاست های کلی نظام را چه کسی تعیین می کند؟ در حالی که ایشان باید بدانند بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی تعیین سیاست های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است. 

همشهری امارات

کد خبر 45616

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز