همشهری آنلاین: به مناسبت هفته منابع طبیعی از 15 اسفند حدود یک میلیون نهال از گونه های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی شهر تهران به صورت رایگان در شهر تهران توزیع می‌شود.

علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: نهال‌هایی که قرار است در شهر تهران توزیع شود از 18 گونه گیاهی انتخاب شده و در 125 پارک در سطح مناطق 22 گانه تهران توزیع می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، وی با اشاره به نوع گونه‌های نهال‌ها گفت: سعی شده  این نهال‌ها از گونه‌های مثمر، غیر مثمر و ماندگار مناسب با شرایط اقلیمی شهر تهران انتخاب شوند که توت کاکوزا، خرمالوی زینتی، سرو شیرازی، گردو، زیتون، بلوط، اکالیپتوس و صنوبر ایتالیایی ازجمله گونه‌های گیاهی هستند که در این هفته به شهروندان تهرانی ارائه می‌شود.

مختاری در ادامه افزود: در مکان‌هایی که نهال رایگان توزیع می‌شود کارشناسان منابع طبیعی نیز حضور دارند تا به سوالات شهروندان تهرانی در مورد کاشت و نگهداری نهال‌ها  پاسخ دهند، بروشورهایی هم در مورد نوع  گیاه و نحوه کاشت  همراه نهال به شهروندان تهرانی ارائه خواهد شد. همچنین برای گلدان‌های شهروندان تهرانی در محل توزیع نهال‌ها کود رایگان هم توزیع می‌شود.

وی با اشاره به افزایش سرانه فضای سبزدر بافت‌های فشرده گفت: امسال نسبت به سال گذشته یک متر افزایش سرانه در این بخش  داشته‌ایم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بابیان اینکه  شهر تهران به درخت نیاز دارد گفت:به دلیل لزوم توجه به توسعه فضای سبز اعتبار این بخش در سال آینده دو برابر شده است که طی دو سال آینده به 4 برابر نیز خواهد رسید.

مختاری درادامه درباره مراسم روز درختکاری گفت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران هرساله با فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و روز درختکاری پس از احیای طبیعت سبز در بخش‌هایی از حاشیه شهر تهران ، بهره برداری از طرح‌های جنگل کاری همان سال را آغاز می‌کند که امسال 3 هزار هکتار از جنگل کاری‌های جنوب شهر تهران در منطقه کهریزک به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه  سیاست شهرداری تهران مبتنی بر توزیع عادلانه فضای سبز در همه مناطق است، گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز در بعضی از مناطق شهر تهران حدود 30 متر است در حالی که بعضی از مناطق مانند منطقه 10، 11، 17 و 7 از کمترین سرانه فضای سبز برخوردارند که گاه در برخی از مناطق این سرانه به 3 متر هم می‌رسد. البته در منطقه  17 اقدامات خوبی انجام داده ایم و این منطقه نسبت به دو سال گذشته از امکانات بهتری برخوردار شده است.

مختاری یکی از مشکلات توسعه فضای سبز را ارزش افزوده زمین در تهران دانست و گفت: تملک زمین در تهران به اعتبار بالایی نیاز دارد که ما بر اساس نیاز مردم  برنامه‌ها و طرح‌های لازم را در دستور کار قرار داده ایم. به همین منظور 126 پارک محله‌ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در سال جاری احداث کردیم که 100 پارک آن به مرحله بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز، توسعه فضای سبز عمودی را یکی از راهکارهایی دانست که در مقابل مشکل تملک زمین قرار می‌گیرد زیرا زمین رایگانی است که با برنامه‌ریزی صحیح  می‌تواند به نیاز شهر تهران  پاسخ دهد.

مختاری با اشاره به برنامه‌های سال آینده این سازمان خاطر نشان کرد: سال آینده نیز 150 پارک در تهران احداث می‌شود که مرحله طراحی آن انجام شده و در سه ماه اول سال، تمام این طرح‌ها عملیاتی می‌شوند و نسبت به سال گذشته 3 ماه کاری جلو هستیم. همچنین در سال آینده توسعه فضای سبز بدنه  تمامی بزرگراه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم که می‌توان به بزرگراه‌های یادگار امام(ره)، چمران، حکیم و تقاطع همت امام علی (ع) اشاره کرد.

مختاری از آبیاری 90 درصد فضای سبز شهر تهران به وسیله آب خام خبر داد و گفت: خوشبختانه اکثر فضاهای سبز شهری  در حال حاضر با آب چاه‌ها، قنات‌ها و آب‌های جاری آبیاری می‌شوند و از آب شرب کمتر برای آبیاری آنها استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفت: طرح شناسنامه‌ دار کردن و GIS باغات و فضای سبزشهر تهران، یکی از کارهای مهمی است که باید در بخش فضای سبز انجام می‌شد که خوشبختانه این طرح تهیه‌ شده و از مدت‌ها قبل در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از این نشست به  اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در آستانه نوروز 87 اشاره کرد و گفت: هم اکنون طرح  استقبال از بهار آغاز شده  و در کنار آن، طرح جهادی توسعه فضای سبز را هم اجرا خواهیم کرد.

به گفته مختاری در دو ماه اخیر در شهر تهران شاهد بارش برف بودیم که این نعمت الهی برای فضای سبز بسیار لازم بود اما  در برخی کارهای اجرایی ما در زمینه به ‌زراعی، کند و کوب و هرس وقفه ایجاد کرد. بنابراین در طرحی جهادی تهران را آماده استقبال از بهار می‌کنیم.

وی با اشاره به مصوبه سال 85 شورای  اسلامی شهر تهران در رابطه با جلوگیری از ساخت و سازهای بالای 1800متر ارتفاع گفت: ساخت‌ و ساز بالای 1800 متر در تهران یک فاجعه است و خوشبختانه در سال گذشته مجلس ممنوعیت ساخت و ساز بالای 1800 متر را مصوب کرد که به این ترتیب شهرداری تهران از آن زمان تا کنون به شدت با این ساخت و سازها برخورد می‌کند و مادر این ارتفاعات تا2400 متر جنگل کاری کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم درکاشت گیاهان، مقاوم بودن به سرما را هم در نظر بگیریم.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز در ادامه گفت :قصد داریم تمامی خدمات فضای سبز از جمله آبیاری را به صورت مکانیزه انجام دهیم.

به گفته وی شهر تهران بیشتر به درختان پهن برگ نیاز دارد، البته سعی کرده‌ایم  کاشت درختان مثمر را هم در دستور کار خود قرار دهیم به همین منظور دو میلیون درخت زیتون در شرق تهران و درختان پسته در جنوب غرب تهران کاشته شده است.

مختاری در پایان با بیان اینکه تهران هم اکنون 1503 پارک دارد، گفت :سرانه فضای سبز تا پایان سال گذشته 2/11متر بوده که امسال به 2/12 رسیده است که در پایان برنامه 4 ساله شهر تهران به 15 متر نیز خواهد رسید.