سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

گروه شهری: مشاور محیط زیست شهردار تهران با تکذیب برخی شایعه‌ها مبنی بر قطع 107 هزار درخت در منطقه خرگوش‌دره تهران اعلام کرد براساس توافق صورت گرفته با اداره کل منابع طبیعی استان تهران و مجوزهای صادر شده از سوی این نهاد تنها 123 درخت سوزنی شکل در این منطقه به ناچار قطع شده است.

محمد هادی حیدرزاده با اعلام این خبر عنوان کرد: «متأسفانه برخی شایعات نادرست در مورد قطع درخت در منطقه خرگوش دره به راه افتاده که حقیقت نداشته و تنها سبب تشویش افکار عمومی است.»

به گفته معاون محیط زیست شهرداری تهران به خاطر عبور کمربندی آزادگان در شمال غرب تهران از منطقه خرگوش دره که مصوبه شورای شهر دوم تهران را داشته و دارای طرح مصوب است، شهرداری تهران به ناچار مجبور شد 123 درخت سوزنی برگ که امکان جابه جایی آنها وجود نداشت را با مجوز اداره کل منابع طبیعی استان تهران قطع کند.

 به گفته وی شهرداری تهران به این دلیل که طرح مذکور از قبل مصوبه شورای شهر را داشت، به ناچار مجبور به این اقدام شد اما برای جبران این ماجرا در همان منطقه دو برابر درخت‌های قطع شده، درخت جدید کاشت تا از میزان سرانه فضای سبز این منطقه کاسته نشود.

البته حدود 3223 درخت از دو هفته پیش از مسیر ساخت این کمربندی جابه‌جا و به منطقه مجاور منتقل شدند تا شهرداری تهران حسن نیت خود را برای حفظ محیط زیست تا جایی که در توان داشته باشد، نشان دهد. البته حیدرزاده باز هم تاکید کرد که تمام این اقدامات با مجوز و نظارت اداره کل طبیعی منابع استان تهران صورت گرفته است.

وی افزود:«با تاکید شهردار تهران، در طرح‌های عمرانی که از قبل شروع شده و معارضاتی با فضای سبز دارد، حتی الامکان دستور بر جابه‌جایی درختان است تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.»

حیدرزاده هم‌چنین اظهار داشت که این اطمینان خاطر را می‌توان به شهروندان و دوستداران محیط زیست داد که در طرح‌های جدید شهری که از نیمه دوم 86 آغاز  شده‌است، طبق دستور شهردار تهران تمام مطالعات زیست محیطی در مرحله مکان‌یابی طرح‌ها و انتخاب مسیر‌ها به گونه‌ای صورت می‌گیرد که حتی مجبور به جابه‌جایی درختان نشویم.

به گفته مشاور شهردار در امور محیط زیست، با توجه به اینکه شهرداری تهران اعتقاد دارد یک نهاد اجتماعی است، از حساسیت بخش‌های مختلف از جمله تشکل‌های مردمی در حوزه محیط زیست استقبال کرده و حتی خود را مکلف به ارائه گزارش‌های شفاف می‌داند:«به شهروندان و تشکل‌های زیست‌محیطی اطمینان خاطر می‌دهیم که از همفکری با تشکل‌ها و افراد نخبه استفاده شود تا شهرداری بتواند بهترین خدمات را در این بخش ارائه کند.»

شایان ذکر است در آستانه روز درختکاری شایعه‌ای در سطح وسیع مبنی بر قطع درختان در منطقه خرگوش دره تهران منتشر شده است که شواهدی برای صحت آن وجود ندارد.

کد خبر 45759

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز