تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۹

گروه بورس: حجم و ارزش معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا، امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافت

به گزارش خبرنگار همشهری، اگرچه مشکلاتی که بر سر راه عرضه و مبادلات محصولات کشاورزی وجود دارد.

باعث شد تا معاملات این بخش در بورس کالا همواره ضعیف باشد  اما آمارها نشان می‌دهد: ارزش مبادلات محصولات کشاورزی امسال نسبت به سال گذشته 65 درصد رشد کرده است.

اما با همه این اوصاف فعالان بازار معتقدند: مبادلات محصولات کشاورزی در بورس کالا هنوز فاصله زیادی با شرایط مطلوب دارد و این میزان از مبادلات نمی‌تواند به ایجاد تعادل بازار محصولات کشاورزی کمک کند. 

به طور کلی از ابتدای سال جاری تاکنون 7/266‌هزار تن انواع محصولات کشاورزی از قبیل برنج، جو، زعفران، نخود، پسته، عدس، ذرت، شکر، خرما و چای به ارزش 5/745 میلیارد ریال در بورس کالا عرضه شده که این آمار به لحاظ حجم 26 و به لحاظ ارزش نسبت به سال گذشته 65درصد رشد داشته است.

این در حالی است که حجم معاملات نسیه محصولات کشاورزی در سال جاری 85درصد کاهش را نشان می‌دهد.

محصولات فلزی

آمارهای دریافتی حاکی است: ارزش معاملات محصولات فلزی در بورس کالا امسال 32 درصد رشد کرده است. 

از ابتدای سال 86 تاکنون 6 میلیون و 391هزار تن انواع محصولات فلزی در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفته که ارزش آن بالغ بر 57هزار میلیارد ریال برآورد شده است.  

به این ترتیب حجم معاملات فلزی در سال‌ جاری 5/3 درصد و ارزش آن بالغ بر 3/32 درصد افزایش یافته است.

محصولات پتروشیمی

با وجود آنکه راه‌اندازی بورس فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به‌رغم وعده و وعیدهای فراوان با تاخیر مواجه شده بود اما بالاخره فاز اول بورس نفت با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در بهمن ماه جاری راه‌اندازی شد.  

بررسی آمار معاملات محصولات پتروشیمی از 28 بهمن ماه امسال تا 19اسفند ماه نشان می‌دهد که در این مدت 6/46 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی از قبیل ‌ اکستراکت، پلی اتیلن، دوده،‌روغن پایه و قیر به ارزش 173 میلیارد ریال در بورس کالا داد و ستد شده که از این میزان 6/44 هزار تن به صورت نقدی و 2هزار تن از این محصولات نیز به صورت سلف معامله شده است.